lördag 13 augusti 2022

Del 51 Mark.10:46-52

 


Markus evangelium

Dagens text: Mark.10:46-52

Helsingborg 26 maj 2021

 

Nyckelord v52

 

 

 

Bartemeus, en blind man, utan hopp sitter vid vägen och förmodligen är han även en tiggare. Han är säkert ensam i sin mörka värld. Men han hör bra, för han uppfattar att Jesus går förbi. Hur han känner till Jesus vet vi inget!

 47 När han fick höra att det var Jesus från Nasaret som kom, började han ropa: "Jesus, Davids son, förbarma dig över mig!" 48 Många sade åt honom strängt att vara tyst, men han ropade bara ännu högre: "Davids son, förbarma dig över mig!" Mark.10:47-48

Han ropar två gånger och bägge gångerna ropar han på Davids son! Han verkar vara hemmastadd i Skrifterna, eller har han fått i sin blindhet en uppenbarelse över vem som kommer och går framför honom.

Folket runt honom verkar bli irriterade på honom, men det verkar inte bekomma det minsta utan han ropar ännu högre.

49 Jesus stannade och sade: "Kalla hit honom!" De gjorde det och sade till den blinde: "Lugn! Res dig, han kallar på dig." Mark.10:49

Jesus däremot hör hans rop och kallar honom till sig.

 50 Då kastade mannen av sig manteln, hoppade upp och kom fram till Jesus, Mark.10:50

Bartemeus reagerar snabbt och kastar av sig sin mantal, de viktigaste plagget han äger. Nu gäller det att komma till Jesus så fort det går! Hoppet och tron väcks i honom. Han uppfattar direkt att Jesus vill hjälpa honom ut ur mörkret.

 51 och Jesus frågade honom: "Vad vill du att jag ska göra för dig?" Den blinde sade: "Rabbuni, gör så att jag kan se igen!" Mark.10:51

Jesus ställer en rak fråga till honom, och Bartemeus svarar lika rakt. ”Rabbuni, gör så att jag kan se igen!” Här kan vi se att han inte varit blind sedan födelsen, utan något har hänt som gjort honom blind.

52 Jesus sade: "Gå, din tro har frälst dig." Och genast fick han sin syn och följde Jesus på vägen. Mark.10:52

Inför allt folket sker undret – han kan se igen. Han lämnade manteln, sitt gamla liv, och börjar genast följa Jesus på vägen. Att Bartemeus får sin syn tillbaka är tack vare sin tro, som Jesus själv säger till honom.

Var det prestation – nej! Han har hela tiden veta vem Jesus är och satt all tillit till Honom. Bartemeus bara visste, att min möjlighet är just nu – jag tar den! Han pumpade inte upp något, utan litade helt på att det var möjligt för Jesus att ge honom synen tillbaka.

 Tron är en övertygelse om det man hoppas, en visshet om[a] ting som man inte ser. Genom tron fick fäderna sitt vittnesbörd. (B) Genom tron förstår vi att universum har skapats genom ett ord från Gud, så att det vi ser inte har blivit till av något synligt. Hebr.11:1-3

Vi avslutar med några verser från 1Petr5:

 (F) Ödmjuka er därför under Guds mäktiga hand, så ska han upphöja er när tiden är inne. (G) Och kasta alla era bekymmer på honom, för han har omsorg om er. V6-7

Bartemeus är en bra beskrivning över ordet tro som innefattar tillit och förtröstan. Han visade även trohet genom att följa Jesus på vägen.

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...