torsdag 18 augusti 2022

Del 53 Mark.11:12-14

 Hej alla som läser bloggen. Nu är jag tillbaka efter operationen och allt gick bra. Känner mig som en ny människa. Tacksamheten fyller mitt hjärta. Tack alla som varit med i förbön. Blessings.



Markus evangelium

Dagens text: Mark.11:12-14

Helsingborg 28 maj 2021

 

Nyckelord v14

 

 

 

12 (D) När de dagen därpå gick från Betania blev han hungrig. Mark.11:12

Hur har du det på morgonen när du vaknar? Är du morgon sur, pigg och alert, glad eller förväntansfull?

 Dagens text är lite annorlunda och det beror på att vi kanske upplever Jesus som lite morgon sur!

12 (D) När de dagen därpå gick från Betania blev han hungrig. 13 På långt håll såg han ett fikonträd som hade gröna blad, och han gick dit för att se om han skulle finna något på det. Men när han kom fram till trädet fann han inget annat än blad, för fikonens tid var inte inne[c]Mark.11:12-13

Jesus är hungrig, återigen en bekräftelse på att han är även människa, hungrig precis som vi blir.

Men texten vill uppmärksamma något helt annat än Jesu morgonhunger. Markus vill att vi ska förstå budskapet med fikonträdet. Israel har några träd som vi kan kalla symbolträd, som har sin speciella historia. När vi läser Gamla Testamentet nämns ofta vinstocken, olivträdet och fikonträdet.

Om vi fokuserar på fikonträdet så är det symbolen för Israel. Ett fikonträd skulle alla israeler ha i sin vingård eller på annan plats. Fikonet är också en matsymbol. Frukten har en stor sockerhalt och är mättande.

Kanske är det så att Jesus vill påminna om Israels andliga situation vid denna tid. Folket fick inte den ”mat” de längtade efter. Han hade kanske också en tanke över hur de tolv tolkade Skrifterna inför deras kommande missionsuppdrag.

 14 Jesus sade till trädet: "Aldrig mer ska någon äta frukt från dig." Hans lärjungar hörde det. Mark.11:14

 

Det Jesus visste var att den religiösa ”makten” hade börjat utnyttja sin position. De gav inte ut det som folket behövde, god undervisning utifrån Skrifterna. Han hade träffat bland annat fariséerna och upptäckt deras villoläror. Han varnade dem och Jesu verop ska vi inte glömma bort.

Det råder en inomvärldslig tid i Israel.

Till saken hör är att när löven kommer på fikonträdet brukar även förfrukt komma. Den frukten är betydligt mindre, men fullt ätbar.

Vi kan tolka det som om Jesus ”varnar” Israel i v14.

Vi har i Sverige idag hamnat i ungefär samma inomvärldsliga situation med mycket av märkliga tolkningar av evangeliet. Vi packa om, ta bort och lägger till, för att tillfredsställa vår kultur. Vi befinner oss på en mycket farlig väg. Svenska kyrkan har tagit täten i denna tragiska utveckling och jag kallar den ultraliberal teologi.

35 (N) Jesus svarade: "Jag är livets bröd. Den som kommer till mig ska aldrig hungra, och den som tror på mig ska aldrig någonsin törsta. 36 Men som jag sagt er: Ni har sett mig och tror ändå inte. 37 (O) Alla som Fadern ger mig kommer till mig, och den som kommer till mig ska jag aldrig visa bort. 38 (P) Jag har inte kommit ner från himlen för att göra min egen vilja, utan hans vilja som har sänt mig. Joh.6:35-38

 

Tack Jesus.

 

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...