måndag 29 augusti 2022

Del 65 Mark.13:3-13

 


Markus evangelium

Dagens text: Mark.13:3-13

Helsingborg 9 juni 2021

 

Nyckelord V5 Läs noga.

 

 

 

(C) Då började Jesus tala till dem: "Se till att ingen bedrar er. Mark.13:5

Eskatologi – läran om den yttersta tiden som den benämns teologiskt. Lärjungarna har ställt frågan om just denna tid och vilka tecken som kommer! Det första Jesus säger i sitt svar är en varning; ”se till att ingen bedrar er!”

Rent teologiskt är denna fråga en ständig tvist. Om du möter 10 teologer så har de ofta 10 olika uppfattningar i denna fråga. En del teologer är totalt fixerade i den yttersta tiden. Varför är Jesus så noga med att vi inte ska bedra oss? Jag tror att det finns medvetna krafter som vill vilseledda oss och skapa fruktan.

27 (R) Frid lämnar jag åt er. Min frid ger jag er. Jag ger er inte det som världen ger. Låt inte era hjärtan oroas och tappa inte modet. 28 (S) Ni har hört att jag har sagt er: Jag går bort, och jag kommer till er igen. Om ni älskade mig skulle ni vara glada över att jag går till Fadern, för Fadern är större än jag. Joh.14:27-28

Jag tror att här finns svaret! Jesus vill att vi ska ha frid i honom, oberoende hur vår situation ser ut. Lätt att säga, men trots allt – sanningen!

Vi möts av allehanda erbjudande, reklam och mycket annat som vill ha vår uppmärksamhet. Allt kan se vackert och lockande ut. Låt dig inte LURAS. Jesus vill med sin undervisning visa på att vi ska leva i nuet, men samtidigt vara beredda på framtiden. Syftet är inte att förlama oss utan vara medvetna om framtiden.

10 Men först måste evangeliet predikas för alla folk. Mark.13:10

Här kommer ytterligare en nyckel vad gäller den yttersta tiden. Evangeliet ska ha kommit till alla folk och stammar. Måttstocken här är det sanna evangeliet. Här duger det inte med ett urvattnat, ompaketerat evangelium och som blandas med annat. Den onde gör allt för att försöka förvirra och förvanska evangeliet – vilket också ingår i den yttersta tidens budskap. Han riktar in sig först och främst på Guds folk.

Tyvärr så är det religiösa ämbetsmän/kvinnor som går i täten för att förvirra genom ett felaktigt budskap. Vi alla kristna har ett ansvar att be om nåd för dessa som förvirrar och be för deras omvändelse.

Vi ska också be för alla dessa som proklamerar att Guds ord räcker! Alla dessa män och kvinnor kämpar för att Bibelns budskap ska förkunnas på ett välsignat sätt, till uppbyggelse och glädje.

 11 (E) När man för bort er och utlämnar er ska ni inte bekymra er i förväg för vad ni ska säga, utan tala vad som ges er i den stunden. Det är inte ni som talar, utan den helige Ande. Mark.13:11

Återigen tar Jesus upp detta med att vi inte ska vara bekymrade. Vi kommer att få den hjälp vi behöver den dag när förföljelsen tilltar.

Vi ska inte vara rädda för att stå upp för sanningen. För vi vet att den kraft som uppväckte Jesus från döden bor i oss – den helige Ande. Glöm aldrig denna sanning!

Psalm 37 är en trösterik psalm att läsa, även i det ovan beskrivna. Ha alltid en markering till psalmen. Det är lätt att glömma det som är viktigt.

Guds frid

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...