fredag 12 augusti 2022

Del 50 Mark.10:35-45

 


Markus evangelium

Dagens text: Mark.10:35-45

Helsingborg 25 maj 2021

 

Nyckelord V45 – evangeliet

 

 

 

En av människans största drivfjäder är att bli något! Även bland oss kristna finns denna drivfjäder – men vi är något redan i Honom.

17 Om någon är i Kristus är han alltså en ny skapelse. Det gamla är förbi, något nytt har kommit. 18 Och allt kommer från Gud, som har försonat oss med sig själv genom Kristus och gett oss försoningens tjänst. 2Kor.5:17-18

Läs orden, låt de sjunka in – djupt!

36 Han sade till dem: "Vad vill ni att jag ska göra för er?" 37 De svarade: "Låt oss få sitta bredvid dig i din härlighet, den ene på din högra sida och den andre på din vänstra." Mark.10:36-37

Vi säger ofta att frimodighet har stor lön! Jakob och Johannes har pratat ihop sig angående ”de bästa platserna” och syftet är att de vill bli något! Detta är en fälla och den slår snart ihop sig, för den som gapar över för mycket. Se att detta är köttet, den mänskliga naturen som talar.

38 Jesus sade till dem: "Ni vet inte vad ni ber om. Kan ni dricka den bägare[h] som jag dricker? Eller döpas med det dop som jag döps med?" Mark.10:38

Jesus svara Jakob och Johannes, men då lite kryptiskt, men de borde veta vad Jesus menar. Han har berättat 3 gånger tidigare.

 39 De svarade: "Det kan vi." Jesus sade till dem: "Ni ska få dricka den bägare som jag dricker och döpas med det dop som jag döps med. Mark.10:39

Svaret som de ger till Jesus kan verka som ungdomligt oförstånd eller omognad. De gör som vi – vi säger ja till allt för att bli godkända och uppskattade.

 

 40 Men platserna på min högra och min vänstra sida är det inte min sak att ge bort. De ska ges åt dem som de är beredda för." Mark.10:40

Platserna i himlen bredvid honom är det bara Gud som avgör. Vi kan önska hur mycket som helst, men det räcker inte. Platserna ska ges till dem som de är beredda för, ingen annan.

Versen ovan påminner även om de andliga gåvorna som ges av den helige Ande. Där tacksamheten är levande, där hamnar också de andliga gåvorna.

41 När de tio andra fick höra det, blev de upprörda över Jakob och Johannes. 42 Då kallade Jesus till sig dem och sade: "Ni vet att de som anses vara folkens ledare beter sig som herrar över dem och att deras stormän härskar över dem. Mark.10:41-42

Ja, så kom den, osämjan, och så är det alltid när någon vill favorisera sig själv. Vi kan nog känna igen oss själva i situationen, men det finns förlåtelse även för detta beteende.

I vers 42 ger Jesus exempel på vad makt handlar om egentligen, nämligen att ”sko sig själv” och låta alla andra gå utan skor!

 43 (R) Men så är det inte hos er. Nej, den som vill vara störst bland er ska vara de andras tjänare, 44 och den som vill vara främst bland er ska vara allas slav. 45 Människosonen har inte kommit för att bli betjänad, utan för att tjäna och ge sitt liv till lösen för många[i]." Mark.10:43-45

Här kommer svaret från Jesus om Guds rikes principer eller spelregler och evangeliets glädje och frihet. Vi är inte beroende av oss själv, utan av honom som är Livet – Jesus Kristus, vår Herre i evig tid.

Psalmisten säger följande:

Hör detta, alla folk!
    Lyssna, alla som lever i världen,
både låg och hög,
    rik som fattig.
Min mun ska tala vishet,
    mitt hjärtas tanke
        ska vara förstånd.
(A) Jag vänder mitt öra till visdomsord,
    jag tyder min gåta
        till harpans toner. Ps.49:2-5


Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...