torsdag 12 maj 2022

Romarbrevet del 5

 



Romarbrevet

Textavsnitt: Rom.2:1-16

 

Helsingborg 2 mars 2021

 

Detta är ett knivigt avsnitt! Paulus är inne på detta med att döma! Varför varnar han oss för att döma, båda oss själva och framför allt, våra medmänniskor.

 Men menar du att du ska komma undan Guds dom, du människa som dömer dem som handlar så och själv gör samma sak?

(B) Eller föraktar du hans rika godhet, mildhet och tålamod? Förstår du inte att Guds godhet vill föra dig till omvändelse? V.3-4

Paulus vill att vi ska inse att det inte är vår sak att döma, utan att det helt ligger på Gud att döma och verkställa domslut. Men vad innebär det att döma någon? Ur Guds perspektiv är det samma principer som vid en rättegång. Handlingarna bedöms och utifrån detta beräknas straffet.

Guds längtan bygger på att vi ska omvända oss. Och på det sättet få tillbaka relationen med Honom igen. Gud älskar oss men avskyr synden.

(C) Med ditt hårda och envisa hjärta samlar du på dig vrede till vredens dag, då Guds rättfärdiga dom ska uppenbaras. (D) Han ska löna var och en efter hans gärningar:[a] (E) evigt liv åt dem som uthålligt gör det goda och söker härlighet, ära och odödlighet, V.5-7

Det är alltså inte vår uppgift att döma varken våra medmänniskor eller inte oss själva. I Guds församling är det bland annat vår uppgift att förmana till omvändelse, genom samtal och själavård.

15 (O) Låt Kristi frid regera i era hjärtan, den frid ni är kallade till i en och samma kropp. Och var tacksamma. 16 (P) Låt Kristi ord rikligt bo hos er med all sin vishet. Undervisa och förmana varandra med psalmer, hymner och andliga sånger och sjung till Gud med tacksamhet i era hjärtan.[e] 17 (Q) Och allt vad ni gör i ord eller handling, gör det i Herren Jesu namn och tacka Gud Fadern genom honom. Kol.3:15-17

För att kunna förmana behöver vi ett rent hjärta, annars är risken stor att vi syndar. Det är bara när vi har fokus på Jesus – och i evangeliet som vi kan fungera i förmaningens tjänst. Här finn en parallell med andens gåvor. Vi kan inte berömma oss utifrån vår gåva utan bara ge Gud all ära. Alltså vi ska inte heller döma någon.

13 (K) Och allt skapat i himlen och på jorden och under jorden och på havet och allt som finns i dem hörde jag säga:

"Honom som sitter på tronen,
        honom och Lammet
    tillhör lovsången och äran
        och härligheten och makten
            i evigheters evighet!" Upp.5:13

 (F) Nöd och ångest över varje människas själ som gör det onda, juden först men också greken, 10 men härlighet, ära och frid åt var och en som gör det goda, juden först men också greken, 11 (G) för Gud är inte partisk. V.9-11

Paulus beskriver att det viktigt att se att juden och greken kommer att dömas. Juden kan översättas med oss kristna och hedningen med alla förnekare. Församlingen och världen. Uppenbarelseboken vill visa på domen och alla dess konsekvenser.

 16 (K) Det ska visa sig på den dag då Gud dömer det som är fördolt hos människorna, allt enligt det evangelium jag fått genom Jesus Kristus[c]. V.16

Det är utifrån evangeliet som vi kan se måttstocken – grunden för vår tro. Samtidigt är det inte vi som behärskar måttstocken – utan Gud har den i sin hand. Därför gör vi fel när vi dömer andra och oss själva.

10 men härlighet, ära och frid åt var och en som gör det goda, juden först men också greken, 11 (G) för Gud är inte partisk. V.11

I 1917 översättning står det att Gud inte har anseende till person, inför Honom är vi alla lika. Gud är den som har den fulla rättvisan.

Ska avsluta med några verser från Psaltaren.

(G) Att göra din vilja, min Gud,
        är min glädje.
    Din lag är i mitt hjärta."[c]

10 (H) Jag förkunnar glädjebudet
    om rättfärdighet
        i den stora församlingen,
    jag sluter inte mina läppar.
        Du, Herre, vet det.
11 Jag döljer inte din rättfärdighet
        i mitt hjärta,
    jag talar om din trofasthet
        och din frälsning.
    Jag gömmer inte
        din nåd och din sanning
            för den stora församlingen.
Ps.40:9-11

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...