tisdag 17 maj 2022

Rom.4:1-12 Del 10

 



Romarbrevet

Textavsnitt: Rom.4:1-12

 

Helsingborg 7 mars 2021

 

 Men den som utan gärningar tror på honom som förklarar den ogudaktige rättfärdig, han får sin tro tillräknad som rättfärdighet. Rom.4:5 

Detta är en av nyckelverserna i Paulus brev till romarna. Genom den helige Ande har Paulus fått denna uppenbarelse. Läs versen ofta och noga i bön. Denna vers är evangelium för oss alla som tror på Jesus Kristus.

Martin Luthers liv förändrades totalt genom Romarbrevet och han myntade orden – tron allena.

 Vad ska vi då säga att Abraham fann, vår förfader efter köttet[a](A) Om Abraham förklarades rättfärdig genom gärningar, då har han något att berömma sig av – men inte inför Gud(B) För vad säger Skriften? Abraham trodde Gud, och det räknades honom till rättfärdighet.[b] (C) Den som har gärningar får sin lön, inte av nåd utan som förtjänst. V.1-4 

Här ser vi den stora skillnaden mellan gärningslärorna – och gåvan – vår tro. Ibland kan de bli lite fel när vi pratar om liten eller stor tro. Här finns en stor risk att det blir prestation. Det finns inget sätt att ”prestera” tro! Tron är och förblir en Guds gåva till oss.

 19 (G) När lärjungarna hade blivit ensamma med Jesus, kom de fram och frågade: "Varför kunde inte vi driva ut den?" 20 (H) Han svarade: "Därför att ni har så lite tro. Jag säger er sanningen: Om ni har tro, bara som ett senapskorn, ska ni säga till det här berget: Flytta dig dit bort, och det kommer att flytta sig. Ingenting kommer att vara omöjligt för er.[g]" Matt.17:19-20

Men varför säger Jesus så här till sina lärjungar? Jesus vill att de ska ha sin tillit, förtröstan och trohet till Honom. Vårt svenska språk är så fattigt och vi blir begreppsmässigt förvirrande när vi talar om ”tro!” Det är på Jesus vi ska tro!

All tro bygger på de löften som finns i Bibeln. Det är inget som vi kan kämpa oss till, det är Jesus som fullbordat löftena genom sin död på korset och genom uppståndelsen. Allt är fullbordat!

14 (H) Efter att Johannes hade blivit fängslad kom Jesus till Galileen och förkunnade Guds evangelium. 15 (I) Han sade: "Tiden är inne och Guds rike är nära. Omvänd er och tro på evangeliet!"[g] Mark.1:14-15

När vi lever med Jesus – i den helige Ande och har all vår förtröstan och tillit till Honom – lever vi i tro.

11 (F) Han fick omskärelsens tecken som bekräftelse på trons rättfärdighet, och den hade han redan som oomskuren. Så skulle han bli far till alla oomskurna som tror, och så skulle rättfärdighet tillräknas dem. Rom.4:11

Halleluja! Detta är evangeliet. Abraham trodde på Guds löfte till honom, att han skulle få en son – Isak. Han trodde trots, att allt verkade fullständigt omöjligt. Detta skedde innan Abraham var omskuren. Han kärlek till Herren blev hans omskärelse – hjärtat var fullt av Guds närvaro.

Gud sa och det blev – för Abraham innebar det en son – Isak.

12 (G) Han skulle också bli far till de omskurna, de som inte bara tillhör de omskurna utan också vandrar i spåren av den tro som vår far Abraham hade redan som oomskuren. V.12

Detta fick också stor betydelse för Guds folk, judarna. Vi har Abrahams tro gemensamt. Därför ska vi alltid välsigna Israel och be för Israels folk om uppenbarelsen om Jesus Kristus.

 

Avslutningsvis rekommenderar jag att läsa Ps.37

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...