lördag 14 maj 2022

Rom.3:1-8 Del 7

 



Romarbrevet

Textavsnitt: Rom.3:1–8

 

Helsingborg 4 mars 2021

 

 (F) Eller varför inte säga, så som vissa hånfullt påstår att vi lär: "Låt oss göra det onda för att framkalla det goda"? De ska få den dom de förtjänar. V.8

Paulus skriver i dagens avsnitt att judarna har en stor gåva, som de fick före oss, Guds ord. Judarna anförförtroddes Guds ord och anledningen är att de är utvalda av Gud som sitt folk.

 (A) Stor nytta på alla sätt. Först och främst att Guds ord har anförtrotts dem.

(B) För vad betyder det om några inte trodde? Kan deras otro upphäva Guds trofasthet? V.2–3

Angående detta ställer Paulus några viktiga frågor!

(C) Verkligen inte! Låt det stå fast att Gud är sann och varje människa en lögnare, som det står skrivet: För att du ska få rätt i dina ord och vinna när man går till rätta med dig.[a] V.4

Han svarar på sina egna frågor och visar på Guds trofasthet, som aldrig kommer att förändras.

(D) Men om vår orättfärdighet visar Guds rättfärdighet, vad ska vi då säga? Inte kan väl Gud, mänskligt talat, vara orättfärdig när han straffar i sin vrede? V.6

Återigen en fråga från Paulus och om Guds stora rättfärdighet.

Men om Guds sanning genom min falskhet framstår så mycket klarare till hans ära, varför blir jag då dömd som syndare? V.7

Nu blir det mer komplicerat och vi får läsa versen några gånger. Paulus anklagas för att ge ut en ”falsk lära!” Den religiösa makten vill få bort Paulus! Han syfte med brevet är att peka på deras ”falska och osanna läror” som sprids inte bara i Rom, utan överallt där han varit och predikat evangeliet. Därav hatet och förföljelsen av apostlarna och i synnerhet Paulus.

 (F) Eller varför inte säga, så som vissa hånfullt påstår att vi lär: "Låt oss göra det onda för att framkalla det goda"? De ska få den dom de förtjänar. V.8

Paulus höjer ribban ytterligare i sitt resonemang. Frågan är då varför Paulus återkommer till ordet ”vi?” Först kan vi se att apostlarna gemensamt anklagades på samma sätt var de än kom. Den religiösa makten spred ryktet att det var en ogudaktig förkunnelse. (Kommentar Studiebibeln 2015)

Läs gärna Gal.5:13.21, Tit.1:16, 2Petr.2:1, 2:18, Jud.v4, Upp.2.6,15

Vi ska alltid komma ihåg att Paulus uppdrag var att predika evangeliet. Han var genomtrygg och fri från fruktan. Paulus livshistoria före uppenbarelsen på Damaskus vägen var dramatisk. Efter Damaskus förändrades han genom möter med Jesus och den undervisning han fick av Honom. Paulus hade nåden av ett då och ett nu.

Det fanns ingen som kunde ”flytta på honom.”

(L) Herrens ögon är vända
        till de rättfärdiga
    och hans öron till deras rop.Ps.34:16

 

Ondskan blir den gudlöses död,
    och de som hatar den rättfärdige
        ska stå med skuld.
23 (R) Men Herren friköper
        sina tjänares själar,
    och ingen som flyr till honom
        ska stå med skuld. Ps.34:22–23

Gud är alltid med den rättfärdige och det bygger på vår tro.

 

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 11 Dagens ord: Rom.1:5-7 Tema: Guds älskade Helsingborg 9 december 2023 Hänvisningstexter: 1Kor.1:2, 2K...