lördag 28 maj 2022

Rom.8:9-17 Del 20

 



Romarbrevet

Textavsnitt: Rom.8:9-17

 

Helsingborg 17 mars 2021

 

Vilken underbar text, som ger oss stor välsignelse och glädje. Den smakar sött, den föder hopp, som ger tro i våra hjärtan.

(H) Ni däremot lever inte i köttet utan i Anden, eftersom[b] Guds Ande bor i er. Den som inte har Kristi Ande tillhör inte honom. 10 (I) Om Kristus bor i er är visserligen kroppen död på grund av synden, men Anden är liv[c] på grund av rättfärdigheten. Rom.8:9-10

Genom Jesu död och uppståndelse, har vi fått del av Anden, samma Ande som uppväckte Jesus från döden. Det riktigt svindlar när tanken över detta mirakel förs in i vårt liv. Tack Jesus. Samtidigt står det också tydligt och klart att, ” den som inte har Kristi Ande inte tillhör Honom. Sanningen kan var hård!

 11 (J) Och om Anden från honom som uppväckte Jesus från de döda bor i er, då ska han som uppväckte Kristus från de döda också göra era dödliga kroppar levande genom sin Ande som bor i er. V.11

Här har vi ett stort löfte och ett viktigt sådant. Alla löften är viktiga och unika, men detta är evangeliet för var och en som tror. Våra kroppar ska göras levande genom den helige Ande. Detta gäller redan i dag för oss var och en med Jesus i hjärtat. Vi har redan det eviga livet i Honom, här och nu.

12 Vi har alltså skyldigheter, bröder, men inte mot vår köttsliga natur så att vi ska leva efter köttet. 13 (K) Om ni lever efter köttet kommer ni att dö. Men om ni genom Anden dödar kroppens gärningar kommer ni att leva. Rom.8:12-13

Vi ska vara fullt medvetna om att vi har skyldigheter, skriver Paulus. Risken finns annars att allt kommer i fel ordning. Undervisningen i dag missar ofta detta med våra skyldigheter och beskriver alla fördelar vilket är sant. Rätt sak på rätt plats.

14 (L) Alla som drivs[d] av Guds Ande är Guds barn. 15 (M) Ni har inte fått slaveriets ande så att ni på nytt måste leva i fruktan. Nej, ni har fått barnaskapets[e] Ande, och i honom ropar vi: "Abba[f]! Far!" 16 (N) Anden själv vittnar med vår ande att vi är Guds barn. Rom.8:14-15

Här stannar vi till en stund och bara gläds inför texten. Här behövs inga kommentarer.

16 (N) Anden själv vittnar med vår ande att vi är Guds barn. 17 (O) Och är vi barn så är vi också arvingar, Guds arvingar och Kristi medarvingar, lika visst som vi lider med honom för att också förhärligas med honom. Rom.8:16-17

Detta är Sanningen! Gud är vår Far, och vi är arvingar, Guds och Kristi arvingar. Vi tillhör samma familj. Från att ha varit i mörkret, har vi nu adopterats in i Guds familj. Vi har fått del av arvet, evigheten tillsammans.

Samtidigt har och kommer också vi ha del av lidandet när vi delar Ordet, Jesus. Guds ord står i ständig strid mot världen. Vi ska vara glada att vi möter motstånd, för det avslöjar Sanningen i Ordet.

Jag avslutar med några ord, tänkvärda ord.

 Först av allt uppmanar jag till bön, åkallan, förbön och tacksägelse för alla människor, (B) för kungar och alla i ledande ställning, så att vi kan leva ett lugnt och stilla liv, på alla sätt gudfruktigt och värdigt. (C) Detta är gott och rätt inför Gud, vår Frälsare, (D) som vill att alla människor ska bli frälsta och komma till insikt om sanningen. 1Tim.2:1-4

 

 

 

 

 

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...