söndag 22 maj 2022

Rom.6:1:23 Del 2

 



Romarbrevet

Textavsnitt: Rom.6:1-23

Del 2 V.13-23

 

Helsingborg12 mars 2021

Nyckelvers: V23 återkommer till den.

 13 (L) Ställ inte era kroppar i syndens tjänst som redskap[a] för orättfärdigheten, utan ställ er i Guds tjänst. Ni som var döda men nu lever, ställ era kroppar i Guds tjänst som redskap för rättfärdigheten. V.13

Här har vi två helt olika världar med två helt olika kompassriktningar. Den ena till död, den andra till evigt liv. Att vara slavar under synden eller att vara i Guds tjänst som redskap för rättfärdigheten.

 14 (M) Synden ska inte vara herre över er, för ni står inte under lagen utan under nåden. V.14

Vi som vill vara Jesu lärjungar, står INTE under lagen längre – utan vi är i den nåd som Jesus Kristus gjort möjlig för oss till ett liv i rättfärdighet.

15 (N) Hur är det då? Ska vi synda, eftersom vi inte står under lagen utan under nåden? Verkligen inte! 16 (O) Vet ni inte att om ni ställer er som slavar under någon och lyder honom, då är ni hans slavar och det är honom ni lyder: antingen synden, vilket leder till död, eller lydnaden vilket leder till rättfärdighet? V.15-16

När vi lever i nåden och lydnaden ger dessa faktorer möjligheten till ett liv i rättfärdighet och seger genom Kristus. Gud får möjligheten att ständigt påverka oss till rätt beslut, ställningstagande och framför allt frid med vår Skapare. Det blir även betydligt lättare att prioritera våra liv.

20 När ni var slavar under synden var ni fria från rättfärdigheten. 21 (R) Men vad fick ni då för frukt? Sådant som ni nu skäms över, eftersom det slutar i döden. V.20-21

Vad är det då för frukt? Ja, det är inte den frukt vi fick tidigare. Nu är det en annan frukt som leder oss in i Guds närvaro, genom Hans Ande. Friden och glädje och möjligheten att säga nej. Gud ger oss urskiljningen, till att välj rätt. I oss själva har vi problem med urskiljning.

22 (S) Men nu när ni är befriade från synden och slavar hos Gud, får ni helgelse som frukt och till slut evigt liv. 23 (T) Syndens lön är döden, men Guds gåva är evigt liv i Kristus Jesus, vår Herre. V.22-23

Här har vi resultatet. V 23 är vår nyckelvers som vi ständigt ska komma tillbaka till.

Detta innebär att vi är befriade och att vi tillhör Gud. Vi är också avskilda från världen och är inte beroende av den längre, samtidigt som vi ska leva i denna värld. Vi har fått utrusningen för att inte lockas tillbaka. Vi är medvetna om vad vi fått – evigt liv.

 

Sammanfattning!

Kristus har frigjort oss från lagen för att vi ska tillhöra Honom.

 19 (J) Jag har genom lagen dött bort från lagen för att leva för Gud. Jag är korsfäst med Kristus, 20 (K) och nu lever inte längre jag, utan Kristus lever i mig. Och det liv jag nu lever i min kropp, det lever jag i tron på Guds Son som har älskat mig och utgett sig för mig. 21 (L) Jag förkastar inte Guds nåd. För om rättfärdighet kunde nås genom lagen, då hade Kristus dött förgäves. Gal.2:19-21

14 Kristi kärlek driver oss[b], för vi är övertygade om att en har dött för alla, och därför har alla dött. 15 (K) Och han dog för alla, för att de som lever inte längre ska leva för sig själva utan för honom som har dött och uppstått för dem. 2Kor.5:14-15

 Om ni nu har uppstått med Kristus, sök då det som är där ovan, där Kristus sitter på Guds högra sida. (B) Tänk på det som är där ovan, inte på det som är på jorden. (C) Ni har ju dött, och ert liv är dolt med Kristus i Gud. (D) När Kristus träder fram, han som är vårt liv[a], då ska också ni träda fram i härlighet tillsammans med honom. Kol.3:1-4

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...