onsdag 11 maj 2022

Rom.1:18-32 Del 4

 


Romarbrevet

Textavsnitt: Rom.1:18-32

 

Helsingborg 1 mars 2021

 

32 De känner mycket väl till Guds rättvisa dom, att de som handlar så förtjänar döden. Ändå gör de sådant, och de samtycker dessutom till att andra gör det. Rom.1:32

Textavsnittet är förmodligen ett av de mest diskuterade och debatterade verserna i Nya testamentet. Vi tar och läser och försöker att hitta några nycklar till större insikt.

18 Guds vrede uppenbaras från himlen över all ogudaktighet och orättfärdighet hos människor som i orättfärdighet undertrycker sanningen. Rom.1:18

Paulus skriver om två begrepp! Ogudaktighet och orättfärdighet, låt oss först titta på dessa för här finns en nyckel!

Ogudaktighet innebär följande: synd av religiös karaktär. Detta betyder att leva utan Gud och betrakta Gud som utan värde. Att inte bry sig om kunskap om Gud. Det finns ingen vilja att söka kunskap om Gud. Syndar mot buden och älska inte Herren.

Orättfärdighet innebär följande: synd av moralisk karaktär.

20 (Q) Ända från världens skapelse syns och uppfattas hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomliga natur, genom de verk han har skapat. Därför är de utan ursäkt. Rom.1:20

Ogudaktigheten leder in i andlig okunskap och följden blir ett förhärdat hjärta.

17 (N) Därför säger jag detta och varnar er i Herren: lev inte längre så som hedningarna lever. Deras tankar är tomma, 18 (O) deras förstånd är förmörkat. De är främmande för livet i Gud därför att de är okunniga och förhärdade i sina hjärtan. Ef.4:17-18

Gud har alltid gett sig tillkänna i skapelsen(naturen) och i människans samvete. Gud har alltid en längtan att ”sam veta med oss människor.” Detta sker genom rättfärdiggörelsen.

 22 (S) De påstod att de var visa, men de blev dårar 23 (T) och bytte ut den odödlige Gudens härlighet mot bilder av dödliga människor, av fåglar, fyrfotadjur och kräldjur. Rom.1:22-23

 

Avgudadyrkan – en syndig väg som leder människan in under Guds vrede. Ett olyckligt val att förtrösta på avbilder från mörkret och som drar fokus bort från Gud och Hans härlighet.

24 (U) Därför utlämnade Gud dem åt deras hjärtans begär så att de orenade och förnedrade sina kroppar med varandra[f]25 De bytte ut Guds sanning mot lögnen och dyrkade och tjänade det skapade i stället för Skaparen, han som är välsignad i evighet. Amen. Rom.1:24-25

En andlig rutschbana – som leder rätt ner i fördärvet. (Påminn om upplevelsen i vattenrutschbana) Gud överlåter människan åt deras synder och fallet blir mycket stort. De blir utlämnade i sin synd!

Jag funderade
        och försökte förstå det,
    men det var för svårt för mig,
17 tills jag kom in i Guds helgedom
    och insåg deras öde.

18 (G) Du ställer dem på det hala,
    du störtar dem i fördärvet.
19 (H) Hur plötsligt ska de inte gå under!
    De förgås och får ett fruktansvärt
        slut. Ps.73:16-19

28 Och eftersom de inte satte värde på kunskapen om Gud, utlämnade Gud dem åt ett ovärdigt sinnelag så att de gjorde sådant som inte får göras. 29 (W) De har blivit fyllda av all slags orättfärdighet, ondska, girighet och elakhet, de är fulla av avund, mordlust, stridslystnad, svek och illvilja.  Rom.1:28-29

Det är förödande att inte sätta värde på Guds kunskap – utan leva efter sitt eget huvud och egna skapade normer. Detta är resultatet av ”ormens list” när han lurade Adam och Eva i paradiset. Syndafallets stora tragedi. Men tack Jesus, för din kamp på korset för oss och att du uppstod från döden. Nu finns möjligheten till ett nytt liv!

Dagens avsnitt är Paulus sätt att understryka frälsningens betydelse för oss alla, det finns inga undantag. Vi kan även se den stora skillnaden i att leva av världen eller leva i evangeliet.

 30 De skvallrar och förtalar, de hatar Gud och brukar våld. De skrävlar och skryter, de är påhittiga i det onda och olydiga mot sina föräldrar, 31 vettlösa, trolösa, kärlekslösa och hjärtlösa. Rom.1:30-31

Det finns som sagt en annan väg – det gäller bara vända om till Jesus och nådens glädje och vara ett barn till Gud.

 

 


Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 11 Dagens ord: Rom.1:5-7 Tema: Guds älskade Helsingborg 9 december 2023 Hänvisningstexter: 1Kor.1:2, 2K...