söndag 8 maj 2022

Paulus första brev till Korint Del 4

 



Paulus första brev till Korint

Reflektioner/tankar kring brev 1

1Kor.3

Helsingborg 6 april 2022

 

 

En mycket spännande text!

Här finns två olika nivåer.

·         Guds perspektiv

·         Människans egen strävan

Gud har i sin nåd gjort allting klart och gett oss nåden att förvalta. Men Gud känner vår mänskliga natur – Adams.

På något märkligt sätt dras vi till ”starka ledare” och deras olika uttrycksätt. Vi vill ofta efterlikna dessa ledare, vilket är förödande för vår egen integritet och friheten i Kristus.

Guds mål är att vi ska ha vår blick först och främst på Hans Son Jesus Kristus – som är vår Ledare.

21 Därför ska ingen skryta över människor, för allt är ert: 22 Paulus, Apollos och Kefas, världen, liv och död, nutid och framtid, allt är ert. 23 Men ni tillhör Kristus, och Kristus tillhör Gud. 1Kor.3:21-23

Det här blir den rätta ordning i att vi tillhör Kristus och Gud är vår Fader. Därför ska vi inte lockas av att ”dyrka människor”, däremot ska vi lyssna, ta emot och pröva budskapet.

 Den som planterar och den som vattnar är ett, och var och en ska få sin lön efter sitt arbeteVi är Guds medarbetare, och ni är Guds åker, Guds byggnad. 1Kor.3:8-9

 

Frågan är därför hur vi bygger, vårt eget rike eller bygger vi på Guds rike tillsammans i enhet – och då med Jesus som vår Herre.

Det finns exempel på ledare utvalda av Gud men som tappade fokus och föll. Salomo är en sådan ledare. Gud hade utrustat honom med en vishet som ingen annan. Det var också han som skulle bygga templet. Det första stora misstaget var att han byggde sitt eget hus som blev större än templet.

När Salomo blev gammal, förledde kvinnorna honom att följa andra gudar, så att hans hjärta inte förblev hängivet Herren hans Gud som hans far Davids hjärta hade varit. Salomo följde Astarte[c], sidoniernas gudinna, och Milkom[d], ammoniternas vidrighet. Salomo gjorde det som var ont i Herrens ögon och följde inte i allt efter Herren, så som hans far David hade gjort. Salomo byggde då en offerhöjd åt Kemosh, moabiternas vidrighet, på berget öster om Jerusalem och likaså en åt Molok, ammoniternas styggelsePå samma sätt gjorde han för alla sina utländska kvinnor, som fick tända offereld och offra åt sina gudar. 1Kung.4-8

Även denne kloke och vise man föll och han föll djup och tragiskt. Var det kvinnornas fel? NEJ, det var hans felaktiga val att göra sådan som han visste var fel.

Att vara ledare är svår uppgift om som alltid är beroende av våra böner, omslutna av kärlek. Samtidigt ska vi ALDRIG vara rädd för att ifrågasätta våra ledare – i kärlek.

Den ledare som inte tål kritik eller ifrågasättande är ofta en dålig ledare.

Paulus har alla dessa tankar klart för sig och är ett föredöme som ledare.

10 Med den nåd som Gud gett mig har jag som en kunnig byggmästare lagt grunden, och nu bygger en annan vidare på den. Men var och en måste tänka på hur han bygger11 Ingen kan lägga en annan grund än den som är lagd, Jesus Kristus. 12 Om någon bygger på den grunden med guld, silver och ädelstenar eller med trä, hö och halm, 13 så ska det visa sig hur var och en har byggt. 1Kor.3:10-13 

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...