torsdag 19 maj 2022

Rom.5:1-11 Del 12

 



Romarbrevet


Textavsnitt: Rom.5:1-11 

Helsingborg 9 mars 2021

 

Nyckelvers: V.1

 När vi nu har förklarats rättfärdiga av tro, har vi frid med Gud genom vår Herre Jesus Kristus.

Paulus börjar detta kapitel med denna underbara vers till oss. Tänk, vi har frid med Gud, himlens och jordens skapare. Vi är Hans barn och vi kan närma oss Honom som vår Fader. Detta blev möjligt genom att vi tog emot Jesus i vår hjärtan. Vad mer behöver vi! Tack Jesus.

 (B) Genom honom har vi också tillträde[a] till den nåd som vi nu står i, och vi gläder oss[b] i hoppet om Guds härlighet. (C) Men inte bara det, vi gläder oss också mitt i våra lidanden, för vi vet att lidandet ger tålamod, (D) tålamodet fasthet och fastheten hopp. (E) Och hoppet sviker oss inte, för Guds kärlek är utgjuten i våra hjärtan genom den helige Ande som han har gett oss. V.2-5

Vi får också del av och tillträde till nåden. Det gör att vi kan glädjas i hoppet om evigt liv med Honom. Här har vi också fått glädjen att kunna förstå lidandet när vi följer Jesus. Genom lidandet blir hoppet mer verkligt och det skapar tro i våra hjärtan. Ska vi då ”längta” efter lidande? Sanningens budskap skapar alltid någon form av konflikt och där finns samma lidande som Jesus blev utsatt för.

Därför är V.5 så viktig att läsa extra noga och ofta. Vi är aldrig ensamma, Gud, Jesus och den helige Ande är alltid i vår omedelbara närhet.

(F) För när tiden var inne, medan vi ännu var maktlösa, dog Kristus i de ogudaktigas ställe. Knappast vill någon dö ens för en rättfärdig – jo, kanske vågar någon dö för den som är god. V.6-7

Du och jag har fått del av nåden och det innan vi knappt visste vem Jesus var och vad Han gjort för oss alla.

(G) Men Gud bevisar sin kärlek till oss genom att Kristus dog för oss medan vi ännu var syndare.

(H) När vi nu har förklarats rättfärdiga genom hans blod, hur mycket mer ska vi då inte genom honom bli frälsta från vredesdomen? V.8-9

 

Gud längtar efter att vi ska förstå och ta emot Hans kärlek till oss. Han vill att vi ska förstå rättfärdigheten från Honom, för att vi ska bli påverkade av Honom i allt vi gör.

 10 (I) För om vi som Guds fiender blev försonade med honom genom hans Sons död, hur mycket mer ska vi då inte som försonade bli frälsta genom hans liv? 11 (J) Men inte bara det, vi gläder oss också i Gud genom vår Herre Jesus Kristus, genom vilken vi nu har tagit emot försoningen. V.10-11

Nyckelverser, angående den stora försoningen.

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...