tisdag 10 maj 2022

Romarbrevet Del 3

 





Romarbrevet

Textavsnitt: Rom.1:16-17

 

Helsingborg 28 februari 2021

 

16 (N) Jag skäms inte för evangeliet. Det är en Guds kraft till frälsning för var och en som tror, juden först[d] men också greken. 17 (O) I evangeliet uppenbaras rättfärdighet från Gud, av tro till tro, som det står skrivet: Den rättfärdige ska leva av tro. [e] Rom.1:16-17 

Dessa verser är huvudtemat i Paulus brev till romarna. Den helige Ande har uppenbarat något för Paulus, som driver honom och som är livsavgörande för honom. Det samma gäller för oss alla kristna, idag.

16 (N) Jag skäms inte för evangeliet. Det är en Guds kraft till frälsning för var och en som tror, juden först[d] men också greken. V16

”Jag skäms inte för evangeliet, skriver Paulus. När han uttrycker detta ställer han sig i opposition mot världen och dess synsätt på just evangeliet.

 

18 (M) Ordet om korset är en dårskap för dem som går förlorade, men för oss som blir frälsta är det en Guds kraft. 19 Det står ju skrivet: Jag ska göra slut på de visas visdom och förkasta de förståndigas förstånd. [n 1Kor.1:18-19

Det finns en stor kraft i evangeliet som består i att evangeliet avslöjar mycket. Speciellt att den mänskliga självförbättringen inte är möjlig, vi kan inte frälsa oss själva hur mycket vi än försöker.

Det är bara genom Guds kraft(dynamis) detta är fullt möjligt. Förutsättningen för detta är också att vi är villiga att underordna oss Honom och Hans ord. Guds kraft är det enda fungerande botemedlet mot synden.

Guds kraft är också den kraft som gör döda levande och skapar förutsättningar till en helt ny skapelse i Kristus.

17 (L) Om någon är i Kristus är han alltså en ny skapelse. Det gamla är förbi, något nytt har kommit. 18 (M) Och allt kommer från Gud, som har försonat oss med sig själv genom Kristus och gett oss försoningens tjänst. 19 (N) Gud var i Kristus och försonade världen med sig själv. Han tillräknade inte människorna deras överträdelser, och han har anförtrott oss försoningens ord. 2Kor.5:17-19

 

Evangeliet är till för alla.

18 Guds vrede uppenbaras från himlen över all ogudaktighet och orättfärdighet hos människor som i orättfärdighet undertrycker sanningen. V18

Rättfärdigheten från Gud är inte bara en egenskap hos Gud – utan en aktivitet från Guds sida! En aktion för människors frälsning.

Sjung till Herren en ny sång!
    Han har gjort under,
        han har gett frälsning
    med sin högra hand,
        sin heliga arm.
(B) Herren har gjort sin frälsning känd,
    han har visat sin rättfärdighet
        inför folkens ögon. Ps.98:1-2

Gud förväntar sig en rättfärdighet från oss för att vi ska bevaras från domen. Människan klarar detta inte i sin själv.

Bröder, mitt hjärtas önskan och min bön till Gud för dem är att de ska bli frälsta. (B) Jag kan vittna om att de har en iver för Gud, men de saknar den rätta insikten. (C) De känner inte rättfärdigheten från Gud utan försöker upprätta sin egen rättfärdighet, och därför har de inte underordnat sig rättfärdigheten från Gud. Rom.10:1-3

Rättfärdigheten kommer endast från Gud och genom Honom.

(I) och bli funnen i honom – inte med min egen rättfärdighet, den som kommer av lagen, utan med den som kommer genom tron på Kristus, rättfärdigheten från Gud genom tron. Fil.3:9 (Läs hela avsnittet v7-11)

Samtidigt vill Gud att vi ser det som en gåva till oss.

17 (O) För om döden kom att regera efter en endas fall genom denne ende, hur mycket mer ska då inte de som tar emot den överflödande nåden och rättfärdighetens gåva få regera i liv genom den ende, Jesus Kristus? Rom.5:17

Genom att vi tror på Jesus kommer rättfärdigheten till oss som en gåva. För då kan vi börja fungera som Jesu lärjungar.

21 (K) Men nu har det uppenbarats en rättfärdighet från Gud utan lag, en som lagen och profeterna vittnar om, 22 (L) en rättfärdighet från Gud genom tro på Jesus Kristus[g] för alla som tror. Här finns ingen skillnad. Rom.3:21-22

 (C) Den som har gärningar får sin lön, inte av nåd utan som förtjänst. (D) Men den som utan gärningar tror på honom som förklarar den ogudaktige rättfärdig, han får sin tro tillräknad som rättfärdighet. Rom.4:4-5

Egna gärningar har ingen betydelse, utan rättfärdighet kan bara tas emot genom tro. Evangeliets gåva tas emot genom vår tro, rättfärdighet får vi av Gud genom vår tro. Samtidigt är det evangeliet som verkar fram tro i våra hjärtan.

16 (L) Men alla ville inte rätta sig efter evangeliet. Jesaja säger: Herre, vem trodde vår predikan?[g] 17 (M) Alltså kommer tron av predikan[h] och predikan genom Kristi ord.

18 (N) Men nu frågar jag: Har de kanske inte hört? Jodå: Deras röst har gått ut över hela jorden, deras ord till världens ändar. Rom.10:16-18

 

(Läs även V17 noter Ps.40:10, 1Kor.1:18, 2Tim.1:8)

 

Läs även v18 noter Rom.3:21, Fil.3:9, Hebr.10:38)

 

 

 

 

 

 

 

 

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...