tisdag 24 maj 2022

Rom.7:7-13 Del 17

 



Romarbrevet

Textavsnitt: Rm 7:7-13

 

Helsingborg 14 mars 2021

 

Det är lätt hänt att man bli lite snurrig av dagens textavsnitt. Vad menar Paulus egentligen? Är lagen god eller är den dålig?

För att bilden ska bli klarare bygger Romarbrevet på 1Mos.3 där Paulus jämför synden, lagen och nåden genom Jesus Kristus. Vad hände då i 1Mos.3?

 (C) Då sade ormen till kvinnan: ”Ni ska visst inte dö! Men Gud vet att den dag ni äter av den kommer era ögon att öppnas, och ni blir som Gud med kunskap om gott och ont.” 1Mos.3:4-5

Ormen, den onde lockar Eva till att synda genom att revoltera mot Guds ord och den överlåtelse de hade gjort tillsammans. Nyfikenheten tog överhand.

 (E) Då öppnades ögonen på dem båda, och de märkte att de var nakna. Och de fäste ihop fikonlöv[b] och gjorde sig höftskynken. 1Mos.3:7

Syndafallet var fullbordat, de upptäckte att de var nakna och deras nakenhet måste skyllas över. Friden med Gud var bruten.

(E) Vad ska vi då säga? Att lagen är synd? Verkligen inte! Men det var först genom lagen som jag lärde känna synden. Jag hade inte vetat vad begäret var om inte lagen hade sagt: Du ska inte ha begär.Rom.7:7

En följd av syndafallet blev att Gud fick ge oss människor lagen, så att vi fick vissa riktmärken att gå efter. Samtidigt blev vi upplysta om saker vi inte visste om som var fel. ” Du ska inte ha begär” När vi läser detta så väcks begäret. På något sätt ”triggar” lagen oss, menar Paulus.

 (F) Men synden grep tillfället och väckte genom budordet alla slags begär i mig. Utan lag är synden död. En gång levde jag utan lag, men när budordet kom fick synden liv 10 (G) och jag dog. Det visade sig att budordet som skulle föra till liv ledde till dödRom.7:8-10

” Utan lagen är synden död” skriver Paulus.

11 (H) Synden grep tillfället och bedrog mig genom budordet och dödade mig genom det. Rom.7:11

Synden grep tag om mig, och bedrog mig genom budordet. Vad betyder det? När vi kommer ur friden med Gud och vi mister blicken på Jesus ligger ”fältet öppet” och den onde kan inta det och ställa till bekymmer för oss. Vi hamnar i frestelser och i oss själva kan vi inte så emot dessa. Samtidigt är vi inte övergivna av Gud, vi har medvetet övergett Honom.

Samtidigt vet vi att Jesus sitter på Guds högra sida och manar gott för oss. Detta är vad lagen saknar. Lagens enda syfte är att visa på att vi inte klarar av att hålla den. Vi behöver hjälp – och den hjälper finns bara hos Jesus.

 12 (I) Alltså är lagen helig och budordet heligt, rätt och gott. Rom.7:12

Trots allt, är lagen så som den beskrivs i v.12

13 Har då det som är gott blivit min död? Verkligen inte! Det var synden, för att den skulle avslöjas som synd. Den vållade min död genom det som är gott, för att synden genom budordet skulle avslöjas som synnerligen syndig. Rom.7:12

Synden: ” Skulle då verkligen Gud sagt!” Ifrågasättandets dåliga sida som alltid blir ett hinder för Guds rikes utbredning. I detta ligger alla dessa ständiga diskussioner utifrån tolkningar av Bibelns texter.

Vi behöver en uppenbarelse för att komma i rätt position i livet. Något som bär när det blåser och det mest är kaos. Jag tror att överlåtelsen är svaret. Paulus uttrycker sig i följande text.

17 (L) Om någon är i Kristus är han alltså en ny skapelse. Det gamla är förbi, något nytt har kommit. 18 (M) Och allt kommer från Gud, som har försonat oss med sig själv genom Kristus och gett oss försoningens tjänst. 19 (N) Gud var i Kristus och försonade världen med sig själv. Han tillräknade inte människorna deras överträdelser, och han har anförtrott oss försoningens ord. 2Kor.5:17-19

 

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...