onsdag 18 maj 2022

Rom.4:13-25 Del 11

 



Romarbrevet

Textavsnitt: Rom 4:13-25                                         

 

Helsingborg 8 mars 2021

 

Nyckelvers Rom.4:16

16 Därför heter det "av tro", för att det ska vara av nåd och löftet stå fast för alla hans avkomlingar, inte bara för dem som hör till lagens folk utan också för dem som har Abrahams tro. Han är allas vår far, 

Jag tackar Dig Gud för denna underbara text. Halleluja, prisat vare ditt namn Jesus och tack helige Ande för att Du har uppenbarat den för mig. Tack också Paulus att du skrivit ner och att den blivit bevarad.

 19 (L) Han vacklade inte i tron när han tänkte på sin döda kropp – han var omkring hundra år – och att Saras moderliv var dött. V.19 

Abraham var hundra år och Saras moderliv var dött, skriver Paulus. Trots detta gav Gud ett löfte om att de skulle få en son – Isak. Ja, hur hade vi reagerat när vi i hög ålder hade fått höra dessa ord från Gud, att vi skulle få ett barn?

 20 (M) Han tvivlade inte i otro på Guds löfte utan blev i stället starkare i tron och gav Gud äran, 21 (N) fullt övertygad om att vad Gud hade lovat var han också mäktig att hålla. 22 (O) Därför räknades det honom till rättfärdighet. V.20-22

Detta är den sanna trosundervisningen. Abraham presterade ingenting i egen kraft – han bara litade på Guds löfte till honom. Abraham var övertygad och överbevisad – han skulle få den son som de båda hade längtat efter. Sara fnissade lite, men det skedde som Gud sagt.

23 (P) Men dessa ord räknades honom till rättfärdighet skrevs inte bara för hans skull, 24 (Q) utan även för vår skull. Rättfärdighet kommer att tillräknas oss som tror på honom som uppväckte vår Herre Jesus från de döda, 25 (R) han som utlämnades för våra synders skull och uppväcktes för vår rättfärdiggörelses skull. V.23-25

Abraham öppnade vägen till rättfärdighet genom att tro på Guds löften. Det blev genom Abrahams tro öppet för oss hedningar. Vi får del av rättfärdigheten när vi överlåter oss och tro på Jesus Kristus. Vi är då alla tillsammans trons folk.

Vi kan kasta bort alla våra försök till egen prestation. Vår uppgift är att ha all vår tillit och förtröstan på vår Herre, Jesus Kristus.

Jag vill rekommendera alla som har Studiebibeln SFB 2015 att läsa kommentarerna omkring detta textavsnitt. Speciellt v12-13)

Vi lever i en tid just nu där det görs försök från alla håll att förlöjliga, tillintetgöra allt vad kristen tro innebär. Men vi ska inte lyssna på det pratet utan ha hela vårt fokus på Jesus.

Tomas sade: "Herre, vi vet inte vart du går. Hur kan vi då känna vägen?" (C) Jesus sade till honom: "Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig. Har ni lärt känna mig, ska ni också lära känna min Far[c]. Nu känner ni honom och har sett honom." Joh.14:5-7

Desto mer vi umgås med Jesus, desto tryggare blir vi i Honom.

”Gud sa och det blev.”

 

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...