måndag 23 maj 2022

Rom.7:1-6 Del 16

 



Romarbrevet

Textavsnitt: Rom.7:1-6

 

Helsingborg 13 mars 2021

 

Nyckelvers: V.6

(B) Så har också ni, mina bröder, genom Kristi kropp dödats från lagen så att ni tillhör en annan, honom som har uppstått från de döda, för att vi ska bära frukt åt Gud. V.4

Här har vi en vers där Paulus är verkligen djärv i sin undervisning. Kapitel 7 är riktad framför allt till de som har lagen. Paulus menar att lagen ger ingen frukt! För att bära bestående frukt så behöver vi tillhöra någon annan! Denne andre, Jesus Kristus gör det fullt möjligt att bära frukt åt Gud. Uppståndelsen är huvudpunkten över hur livet övervann döden. Genom dopet har vägen öppnat till livet genom vår uppståndelse från döden.

Jesus gick och går före oss för att vi här och nu ska ha del av det eviga livet i Guds rike.

(C) Så länge vi levde i köttet[a] var de syndiga begären som väcktes genom lagen verksamma i våra kroppar så att vi bar frukt åt döden. V.5

Lagen påminner köttet ständigt om synden och föder ett begär, vilket vi inte visste om utan lagen. Dödens frukt är inte vår del längre, när vi lever med Jesus.

 (D) Men nu är vi lösta från lagen, eftersom vi har dött bort från det som höll oss fångna. Nu står vi i Andens nya tjänst och inte i bokstavens gamla tjänst[b]. V.6

Versen ovan är dagens nyckelvers.

Jesus har löst oss ifrån lagen genom sitt verk på korset. Han har genom korset löst oss från fångenskapen och satt oss fria till ett helt annorlunda liv i Honom.

Detta innebär också en helt annan tjänst och uppdrag. Vi är inte längre kvar i bokstavens gamla tjänst som Paulus menar inte ger någon frukt.

Vi är omskurna i vårt hjärta genom bekännelsen – att Jesus Kristus är vår Frälsare, Herre och Vår Kung. Genom denna bekännelse är vi medborgare i Guds rike, i evigheternas evighet, där vi just nu i detta liv, är en del av.

Lagen är förenad med straff - Guds rike består av nåd.

 11 (K) I honom blev ni också omskurna, inte med människohand utan med Kristi omskärelse, när ni avkläddes er syndiga natur 12 (L) och begravdes med honom i dopet. I dopet blev ni också uppväckta med honom genom tron på Guds kraft[d], han som uppväckte honom från de döda. Kol.2:11-12

Här beskriver Paulus vår död och vår uppståndelse till liv med Jesus Kristus. Detta liv är just nu –  livet i Kristus.

15 (H) Om ni älskar mig håller ni fast[d] vid mina bud. 16 (I) Och jag ska be Fadern, och han ska ge er en annan Hjälpare[e] som ska vara hos er för alltid: 17 sanningens Ande. Världen kan inte ta emot honom, för världen ser honom inte och känner honom inte. Ni känner honom, för han förblir hos er och ska vara i er[f]18 (J) Jag ska inte lämna er faderlösa, jag ska komma till er. 19 (K) Ännu en kort tid, och världen ser mig inte längre. Men ni ska se mig, för jag lever och ni ska leva. Joh.14:15-19

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 11 Dagens ord: Rom.1:5-7 Tema: Guds älskade Helsingborg 9 december 2023 Hänvisningstexter: 1Kor.1:2, 2K...