fredag 13 maj 2022

Rom.2:17-29 Del 6

 



Romarbrevet

Textavsnitt: Rom.2:17-29

 

Helsingborg 3 mars 2021

 

29 (T) Jude är man i sitt inre, och hjärtats omskärelse sker genom Anden och inte genom bokstaven. Då får man sitt beröm inte av människor utan av Gud. V.29

Den här versen bör läsas mer en gång, noga.

Hjärtats omskärelse som sker genom Anden, det vill säga, vi kan inte göra detta i oss själva.

Innan vi kom hit i texten har Paulus avfyrat en rejäl bredsida mot allt som har med religiositet som grund i våra liv. Det går att sätta in ”kristen” i stället för juden och då få en annan insikt i Paulus resonemang.

 23 Du som berömmer dig av lagen, du vanärar Gud genom att bryta mot lagen. 24 (Q) Det står ju skrivet: För er skull hånas Guds namn bland hedningarna. V.23-24

Texten beskriver avsaknandet av evangeliet i våra liv. Vi följer det som människor skapat i traditioner och läror vilka är utan kraft och innehåll. Det kan låta hårt, men sanningen går inte att flytta eller ta bort, vad än det postmoderna samhället tycker och menar!

12 (K) Det är därför jag får lida allt detta. Men jag skäms inte, för jag vet vem jag tror på, och jag är övertygad om att han har makt att fram till den dagen[e] bevara det som anförtrotts mig. 2Tim.1:12

Tyvärr blir lärorna viktigare än att lära känna kärnan, Kristus.

Texten idag är självklart först och främst till juden. Men vi ska vara försiktiga med att döma juden. Vi sitter periodvis i samma båt, genom våra attityder.

27 Den som av naturen är oomskuren men fullgör lagen ska döma dig som har lagens bokstav och omskärelsen men ändå är en lagbrytare. V.27

På något märkligt sätt kan världens människor gärningar och handlingar vara mer äkta än kyrkans folks beteende.

Vi kristna kan periodvis ha en tendens att vika oss bort från sanningen. Vi börjar se oss omkring för att inte stöta oss med någon. Juden är däremot mycket stolt över sitt ursprung och viker sällan ner sig.

 28 (S) Jude är man ju inte till det yttre, inte heller är omskärelsen något yttre på kroppen. 29 (T) Jude är man i sitt inre, och hjärtats omskärelse sker genom Anden och inte genom bokstaven. Då får man sitt beröm inte av människor utan av Gud. V.28-29

 

Hjärtats omskärelse är omvändelsens välsignelse – det är först då vi får den djupa friden med Gud och insikten om vem Gud är för oss. Yttre inomvärldsliga gärningar räcker inte för att leva i evangeliet.

Ta emot Jesus i ditt hjärta, stå och lev i evangeliet – vår klippa, Jesus Kristus.

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...