fredag 27 maj 2022

 



Romarbrevet

Textavsnitt:¨Rom.8:1-8

 

Helsingborg 16 mars 2021

 

Efter att ha läst Rom.1-7 och sedan börjar läsa Rom.8 så är det som att komma upp på en fjälltopp. Vägen upp dit har varit snårig, stenig och strapatsrik. I kap.8 öppnas plötsligt ”utsikten” och hela omgivningen blir verklig. Där på fjälltoppen infinner sig friden och den stora glädjen i Herren. Termosen öppnas och kaffet smakar underbart.

En kanske annorlunda beskrivning av Romarbrevets första 8 kapitel, men för mig är det så. Det är inte bara en känsla, utan en verklighet. Livet får en chans att börja om och jag får upptäcka livet igen.

Varför? Låt oss läsa dagens text tillsammans!

Nyckelverserna är v.1-2

Så finns nu ingen fördömelse för dem som är i Kristus Jesus. 2 (B) Livets Andes lag har i Kristus Jesus[a] gjort mig fri från syndens och dödens lag. 

Här är hela evangeliet i miniformat. I Kristus finns ingen fördömelse, men notera att det är bara i Kristus, den enda vägen. Paulus nämner här den nya lagen, Livets Andes lag. Denna nya lag som gjort mig fri från syndens och dödens lag. Detta är möjligt genom att jag fått nåden att få vara i Kristus.

 (C) Det som var omöjligt för lagen, svag som den var genom den köttsliga naturen, det gjorde Gud genom att sända sin egen Son som syndoffer, till det yttre lik en syndig människa. I hans kropp fördömde Gud synden. Rom.8:3

Gud längtade efter gemenskap med oss, men lagen gjorde det omöjligt för oss. Då sände Han Jesus till jorden, sin egen älskade Son. Han gjorde Jesus till ett syndoffer för att vi skulle få del av Jesu liv – den helige Ande kunde utgjutas över oss. Gud gjorde detta möjligt genom sitt löfte.

(D) Så skulle lagens rättfärdiga krav uppfyllas i oss som inte lever efter köttet utan efter Anden.

(E) De som lever efter köttet tänker på det som hör till köttet, men de som lever efter Anden tänker på det som hör till Anden. (F) Köttets sinne är död, men Andens sinne är liv och frid. Rom.8:4-6

Två helt olika liv – livet i köttet eller Livet i Anden. Här beskrivs också resultaten av de olika liven.

 (G) Köttets sinne är fiendskap mot Gud. Det underordnar sig inte Guds lag och kan det inte heller. De som lever i köttet kan inte behaga Gud. Rom.8:7-8

Notera v7 att köttet inte kan underordna sig. Det köttsliga sinnet är fiendskap mot Gud. Paulus skriver också att de som lever i köttet inte kan behaga Gud. Genom Jesus Kristus finns förlåtelsen och möjligheten till ett nytt liv i Honom.

 

Avslutningsvis några verser från Hebréerbrevet.

 

20 (R) Fridens Gud har i kraft av ett evigt förbunds blod fört fårens store herde, vår Herre Jesus, upp från de döda. 21 Må han fullkomna er i allt gott så att ni gör hans vilja, och må han verka i oss det som behagar honom genom Jesus Kristus. Hans är äran i evigheters evighet. Amen. Hebr.13:20-21

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 11 Dagens ord: Rom.1:5-7 Tema: Guds älskade Helsingborg 9 december 2023 Hänvisningstexter: 1Kor.1:2, 2K...