måndag 9 maj 2022

Romarbrevet Del 2

 







Romarbrevet

Textavsnitt: Rom.1:8–15

 

Helsingborg 27 februari 2021

 

(G) Först och främst tackar jag min Gud genom Jesus Kristus för er alla, eftersom man i hela världen talar om er tro. (H) Gud, som jag tjänar i min ande när jag förkunnar evangeliet om hans Son, är vittne till hur jag ständigt nämner er. Rom.1:8–9

 

Paulus längtar efter att få besöka alla syskonen i Rom. Utifrån texten som vi läser verkar han också ständigt be för dessa syskon.

(H) Gud, som jag tjänar i min ande när jag förkunnar evangeliet om hans Son, är vittne till hur jag ständigt nämner er 10 (I) i mina böner och alltid ber om att nu äntligen få möjlighet att komma till er, om Gud vill.V9-10

Paulus brinner för evangeliet – trons kärna och grunden för den samma.

 11 (J) Jag längtar efter att få träffa er och dela med mig av någon andlig gåva åt er så att ni blir styrkta, V11

Paulus ser också fram emot att få dela med sig av någon andlig gåva. Han visste att genom att många fick en andlig gåva kunde förkunnelsen om evangeliet få en spridning som bar i alla prövningar. Tyvärr finns det idag fortfarande många av oss som inte är bekväma med de andliga gåvorna.

Detta är mycket tragiskt. Jag vet att det finns många orsaker och sår, men Guds ord är tydligt med gåvornas välsignelse.

 12 (K) alltså att vi tillsammans ska få hämta uppmuntran ur vår gemensamma tro, er och min. V12

”Vår gemensamma tro” skriver Paulus. Det går som ett rött band genom hela Nya testamentet om detta med vår gemensamma tro. Alla apostlarna hade precis samma grundläggande undervisning. Det innebar en stor trygghet för apostlarna och framför allt för dem som lyssnade och gav det vidare.

En annan viktig faktor är att det snart gick att urskilja om det kom villolärare och falska profeter. Alla som lyssnade kunde känna stor trygghet i den gemensamma tron.

13 (L) Bröder[b], jag vill att ni ska veta att jag många gånger har bestämt mig för att komma till er och skörda någon frukt bland er liksom bland andra folk, men hittills har jag varit förhindrad.  V13

”Skörda någon frukt” skriver Paulus. Den gemensamma tron skapade frukt. Människor blev frälsta, upprättade och förlåtelsen kunde sätta människor fria. Många nya familjer fick ny gemenskap – relationer skapades.

 14 (M) Jag har skyldigheter både mot greker och barbarer[c], både mot lärda och olärda. V14

Här nämns ”skyldigheter” ett ord som i dag inte är bekvämt att prata om eller att påminna om. För oss som fått förlåtelse och upprättelse är ordet ”skyldigheter” inget större problem. Det räcker att vi tänker på våra gamla liv. Det blir naturligt för oss att ge vidare det vi fått. Det finns säkert dem ibland oss kristna, som upplever ordet skyldigheter problematiskt, tyvärr!

 15 Därför är det min önskan att få predika evangeliet också för er i Rom. V15

Återigen kommer Paulus till detta med att predika evangeliet. Det är inte bara ett måste, utan en livsstil för Paulus. Här har vi mycket av att efterlikna och följa Paulus.

Vi kan läsa i vår text att det finns en stor kärlek i Paulus för alla människor. Han ser ingen skillnad, utan han möter var och en i Kristus. Han vet att alla människor har samma behov – att möta Jesus. Därför är han noga med att vara ett föredöme. Alla behöver också undervisning i Guds ord.

Efter Paulus omvändelse använda han all sin kunskap till att sprida evangeliet – han kunde och ville förklara och försvara Guds ord.

Segern finns enbart i evangeliet!

 57 (AG) Men Gud vare tack som ger oss segern genom vår Herre Jesus Kristus!

58 Stå därför fasta och orubbliga, mina älskade bröder, och arbeta alltid hängivet för Herren. Ni vet ju att er möda i Herren inte är förgäves. 1Kor15:57–58



Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...