söndag 29 maj 2022

Rom.8:18_30 Del 21

 


Romarbrevet

Textavsnitt: Rom.8:18-30

 

Helsingborg 18 mars 2021

 

18 (P) Jag menar att den här tidens lidanden inte kan jämföras med den härlighet som ska uppenbaras och bli vår. Rom.8:18 

Här ställer Paulus lidandet och härligheten som motsatser. Han om någon vet vad lidandet innebär, men härligheten i Kristus gör att lidandets makt försvinner.

 19 (Q) Själva skapelsen väntar och längtar efter att Guds barn ska uppenbaras. [g] Rom.8:19

Underförstått ”i härlighet.”

 20 (R) Skapelsen har ju blivit lagd under förgängelsen, inte av egen vilja utan genom honom som lade den därunder. Ändå finns det hopp om 21 (S) att även skapelsen ska befrias från sitt slaveri under förgängelsen och nå fram till Guds barns härliga frihet[h]. Rom.8:20-21

Paulus fortsätter på samma tema. Skapelsen och Guds barn längtar efter härligheten och Gud har samma längtan – tillbaka till Honom. Hur? Att leva i rättfärdighet, påverkan av Gud till att bli mer och mer lik Hans Son, Jesus Kristus.

26 Så hjälper också Anden oss i vår svaghet. Vi vet inte vad vi borde be om, men Anden själv vädjar för oss med suckar utan ord. 27 (W) Och han som utforskar hjärtan vet vad Anden menar, eftersom Anden vädjar för de heliga så som Gud vill. Rom.8:26-27

Den helige Ande är den drivkraft i oss, som ”drar oss vidare” som vår Hjälpare. När vi är i Honom får vi all hjälp vi behöver, när vi ropar, viskar eller inte har några ord längre.

Nyckelvers v28

28 (X) Vi vet att allt samverkar till det bästa för dem som älskar Gud, som är kallade efter hans beslut. V.28

Vad är det som samverkar till det bästa? Svaret kommer i v.29-30 och allt förklaras i v.31-39

Ibland använder vi texten i v28 på ett lite slarvigt sätt och gör versen till en ”ödeslära! Allt vi möter ska vi tolka till det bästa, hur det än ser ut och vad det än är!

Visst, det är en sida av ordet, en sanning, och som vi kan lära oss av. Men jag tror att Gud vill att vi ska se mer i versen! Jag tror att nyckeln ligger i samverkan i skapelsen – och Guds barn, enheten och beroendet var varandra. Här finns också samverkan i Treenigheten. Samverkan i alla förberedda gärningar vi tilldelats av Gud, vilket gör ett helt sammanhang.

Gud vill ha och längtar efter en samverkan med oss och då i Hans sätt att samverka allt till det bästa! Vi blir bevarade från en massa onödiga ”genvägar” som bara leder vilse. Vi ska alltid söka den gudomliga samverkan med Gud, Jesus Kristus och den helige Ande.

 

Vi avslutar med några verser från Ps.62:6-9 (Läs gärna hela Psalmen)

 

(D) Bara hos Gud har du din ro,
        min själ,
    från honom kommer mitt hopp.
(E) Bara han är min klippa
        och min frälsning, min borg.
    Jag ska inte vackla.

Hos Gud är min frälsning
        och min ära,
    i Gud är min starka klippa,
        min tillflykt.
(F) Lita alltid på honom, du folk,
    utgjut era hjärtan för honom.
        Gud är vår tillflykt. Sela

 

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...