torsdag 5 maj 2022

Del 1 Rom.1:1-7

 Under en period 2021 läste jag Romarbrevet. Varje morgon hade jag glädje att skriva ner tankar, tilltal med mera. Det blev 39 avsnitt. Jag kommer att dela dessa avsnitt med er. Jag hoppas att ni får glädje och egna tankar kring det som den helige Ande talade till mig. Guds frid och glädje till er var ni än befinner er. 



Romarbrevet

Textavsnitt: Rom.1:1–7

 Del 1

Helsingborg 26 februari 2021

 

Evangeliet handlar om hans Son, som till sin mänskliga natur[a] är född av Davids ätt och som genom helighetens Ande med kraft har bevisats vara Guds Son efter uppståndelsen från de döda: Jesus Kristus, vår Herre. V3-4

Evangeliet, trons kärna som är den grund som vi står på och berättar vem Jesus är – Guds Son – och själv Gud. Bekräftad av Gud genom uppståndelsens under. Döden kunde inte behålla Honom – genom att Guds kärlek är större än alla makter.

Genom uppståndelsen har vi fått möjligheten till nåd från Gud. Alla har fått nåd – om vi är villiga att säga ja till Jesus i våra hjärtan.

Genom honom har vi fått nåd och apostlaämbete för att föra människor av alla folk till trons lydnad för hans namns skull. V5

Paulus påminner romarna om det ämbete han fått av Gud – aposteln. Han har en kallelse till att berätta evangeliet om Jesus för alla människor. Samma uppdrag har vi som lärjungar till Jesus genom den helige Ande. Detta är ett lagarbete!

Vad är då trons lydnad? Kortfattat finns det två förklaringar!

1.    Den lydnad som följer av tron – som är trons frukt.

2.    Lydnaden som består i att – tro evangeliet.

Paulus använder en hälsning som återkommer i hans brev och där skriver han följande:

 (F) Jag hälsar er alla Guds älskade som bor i Rom, hans kallade och heliga. Nåd vare med er och frid från Gud vår Far och Herren Jesus Kristus.

Det är en hälsning vi som kristna ska använda när vi träffar en broder eller syster. Det finns en stor och varm välsignelse i dessa ord. Paulus vill att vi ska inte bara se orden, utan uttala dem från djupet av våra hjärtan.

 

 

 

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...