onsdag 25 maj 2022

Rom.7:14-25 Del 18

 



Romarbrevet

Textavsnitt: Rom.7:14-25

 

Helsingborg 15 mars 2021

 

Nyckelverser:24-25

14 (J) Vi vet att lagen är andlig. Men själv är jag köttslig, såld till slav under synden. Rom.7:14

Hela detta textavsnitt är ett resonemang och ett konstaterande över lagen och syndens konsekvenser.

 15 (K) Jag kan inte fatta att jag gör som jag gör. Det jag vill, det gör jag inte, men det jag hatar, det gör jag. 16 Och om jag nu gör det jag inte vill, då erkänner jag att lagen är god. Rom.7:15-16

Jag tror att vi ganska ofta kan känna igen oss i texten. Vi har höga målsättningar inför oss själva att göra det goda, men vi når ända inte fram. Orsakerna kan vara många men oftast beror det på att vi väljer fel väg. Vi väljer att göra det goda i köttet, alltså i oss själva.

Det blir döda gärningar som inte är födda av Gud, utan i vår egen iver och i egen ambition. Detta leder ofta ut i tomma intet. Det saknas kraft och gudomlig vägledning.

Visionens beskrivningar bygger ofta på samma grund, den mänskliga naturen. Det formuleras många vackra ord, men med lite verklighet bakom orden. Efter ett år när visionen följs upp är det få punkter som blivit verklighet.

Visionen, fast den var god saknade förankring och missmodet ramlar som en sten på oss.

  19 Det goda som jag vill gör jag inte, men det onda som jag inte vill, det gör jag. 20 Men om jag gör det jag inte vill, då är det inte längre jag som gör det utan synden som bor i mig. Rom.7:19-20

Vi har en stark vilja att göra det goda! Hur stark än viljan är räcker det inte. Det måste vara fött av Gud och gjord genom Hans vägledning. Jag vet att det finns mycket viljestarka människor som kan vara hinder för Guds vilja. Deras dilemma är att de inte vill lyssna. (Jag har stor erfarenhet i mitt liv över detta)

Nyckelverser

24 Jag arma människa! Vem ska rädda mig från denna dödens kropp? 25 (O) Gud vare tack, genom Jesus Kristus, vår Herre! Alltså tjänar jag själv med mitt sinne Guds lag, men med köttet tjänar jag syndens lag. Rom.7:24-25

Här har Paulus kommit till vägens slutpunkt. Han ropar ut sin bekännelse.

Det är bara genom Jesus Kristus som vi tillsammans med Gud kan göra det som finns på Guds hjärta. Han vill alltid tala till oss specifikt hur gärningarna ska utföras.

 (H) Av nåden är ni frälsta genom tron, inte av er själva. Guds gåva är det, (I) inte på grund av gärningar för att ingen ska berömma sig. 10 (J) Hans verk är vi, skapade i Kristus Jesus till goda gärningar som Gud har förberett för att vi ska vandra i dem. Ef.2:8-10

 

Avslutar med några verser från Psaltaren!

(N) En kung segrar inte
        genom stor armé,
    en hjälte räddar sig inte
        genom stor styrka.
17 (O) En häst ger inget hopp om seger,
    med all sin kraft räddar den inte.
18 (P) Men Herrens ögon ser till dem
        som vördar honom,
    till dem som hoppas på hans nåd,
19 (Q) för att rädda deras själ från döden
    och hålla dem vid liv
        i hungerns tid.
Ps.33:16-19

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...