söndag 15 maj 2022

Rom.3:9-20 Del 8


 


Romarbrevet

Textavsnitt: Rom.3:9-20

 

Helsingborg 5 mars 2021

 

(G) Hur är det då? Har vi någon fördel? Inte alls. Vi har ju redan anklagat alla, både judar och greker, för att stå under syndens välde. Rom.3:9

Paulus slår fast följande: Vi är alla syndare!

Vad menar han med detta starka påstående? Syndafallet, Adam och Evas olydnad i att inte lyssna på vad Gud sagt.

(D) Och kvinnan såg att trädet var gott att äta av och en fröjd för ögat. Trädet var lockande eftersom det gav förstånd, och hon tog av frukten och åt. Hon gav också till sin man som var med henne, och han åt. (E) Då öppnades ögonen på dem båda, och de märkte att de var nakna. Och de fäste ihop fikonlöv[b] och gjorde sig höftskynken. 1Mos.3:6-7

Gemenskapen med Gud och den fulla närheten var bruten och Lustgården blev stängd och bevakad.

Paulus beskriver vår situation genom Gamla testamentet i texterna han refererar till och de är skoningslösa. V.10:18. Han använder ett ”midrach” som alla skriftlärda använde. De sökte texter som förstärkte varandra, det vi kallar ”text förklarar text!”

19 (I) Men vi vet att allt som lagen säger är riktat till dem som står under lagen, för att varje mun ska tystas och hela världen stå skyldig inför Gud. Rom.3:19

Paulus vill visa oss hela sammanhanget. Lagen är till för Israels folk – men även till för oss hedningar. Hur? Vi har alla ett ansvar för våra handlingar och våra ord. Vi kan aldrig smita bort från detta, de finns där! Vi är alla en avbild av Gud och Hans längtan efter gemenskap med Honom är evig. Men synden står i vägen!

 20 (J) Ingen människa förklaras rättfärdig inför honom genom laggärningar. Vad som ges genom lagen är insikt om synd. V.20

Detta är en nyckelvers i Romarbrevet. Lagens enda syfte är att vi ska inse och få insikt om att vi inte klara av att i oss själva hålla lagen. Vi behöver hjälp, mycket hjälp!

Hur denna hjälp ser ut och hur den fungerar är Romarbrevets budskap!

Så låt oss hålla ut i den fortsatta läsningen i Romarbrevet.

(F) Smaka och se att Herren är god!
    Salig är den som flyr till honom. Ps.34:9

 

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 11 Dagens ord: Rom.1:5-7 Tema: Guds älskade Helsingborg 9 december 2023 Hänvisningstexter: 1Kor.1:2, 2K...