lördag 21 maj 2022

 



Romarbrevet

Textavsnitt: Rom.6:1-23

Del 1 V1-12

 

Helsingborg 11 mars 2021

Nyckelverser V.3-4

(C) Eller vet ni inte att alla vi som är döpta till Kristus Jesus är döpta till hans död? (D) Vi är begravda med honom genom dopet till döden för att leva det nya livet, liksom Kristus är uppväckt från de döda genom Faderns härlighet. (E) För om vi är förenade med honom i en död som hans, ska vi också vara det i en uppståndelse som hans. V.3-4

Paulus vill göra oss uppmärksamma att vi har ett ”gammalt” liv och ett nytt liv. Dopet som han beskriver är det vi kallar vuxen dopet som gör det möjligt att få ett helt nytt liv. Först då kan vi leva i Kristus.

17 (L) Om någon är i Kristus är han alltså en ny skapelse. Det gamla är förbi, något nytt har kommit. 18 (M) Och allt kommer från Gud, som har försonat oss med sig själv genom Kristus och gett oss försoningens tjänst. 19 (N) Gud var i Kristus och försonade världen med sig själv. Han tillräknade inte människorna deras överträdelser, och han har anförtrott oss försoningens ord. 2Kor.5:17-19

I detta nya liv har inte synden någon makt över oss längre. Innebär det att vi inte kommer att synda mer? Jo, det kommer vi med all säkerhet att göra på det ena eller andra sättet. Men syndens natur, Adams natur och dess makt är för alltid bruten. Vi måste se skillnaden på ”synden” och synderna. Jesus Kristus är vår Frälsare och dödens makt är för evigt bruten.

 (E) För om vi är förenade med honom i en död som hans, ska vi också vara det i en uppståndelse som hans.

(F) Vi vet att vår gamla människa har blivit korsfäst med Kristus, för att syndens kropp ska berövas sin makt så att vi inte längre är slavar under synden. Den som är död är förklarad fri från synden. V.5-7

Tänk, förenade med Kristus.

(G) Har vi nu dött med Kristus, tror vi att vi också ska leva med honom. (H) Vi vet att Kristus är uppväckt från de döda och aldrig mer dör. Döden har ingen makt över honom längre. V.8-9

 

Har vi dött med Kristus, ska vi också leva med Honom.

10 (I) Hans död var en död från synden en gång för alla, men hans liv är ett liv för Gud. 11 (J) Så ska också ni se på er själva: ni är döda från synden och lever för Gud i Kristus Jesus.

12 (K) Synden ska därför inte regera i er dödliga kropp så att ni lyder dess begär. V.10-12

….och lever för Gud i Kristus Jesus.

Här tror jag det råder stor brist på undervisning i ”kyrkan!” Risken finns att vi tolkar orden felaktigt. Genom pånyttfödelsen är vi nya skapelser i Kristus. (2Kor:5.17) Ser vi inte detta och helheten är risken stor att vi gör detta till en gärningslära; göra saker för Gud! Då försvinner nåden och allt blir en prestationsångest. Det är bara genom Jesus vi kan leva för Gud.

24 (K) Gud är den som har skapat världen och allt som finns i den. Han som är Herre över himmel och jord bor inte i tempel gjorda av människohand. 25 Han låter sig inte heller betjänas av människohänder som om han behövde något, han som åt alla ger liv och anda och allt. Apg.17:24-25

Avslutningsvis.

(E) Gud är en, och en är medlare mellan Gud och människor: människan Kristus Jesus, (F) som gav sig själv till lösen för alla. Detta vittnesbörd skulle frambäras när tiden var inne(G) och för detta är jag satt till förkunnare[a] och apostel – jag talar sanning och ljuger inte – en hedningarnas lärare i tron och sanningen. 1Tim.2:5-6

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 11 Dagens ord: Rom.1:5-7 Tema: Guds älskade Helsingborg 9 december 2023 Hänvisningstexter: 1Kor.1:2, 2K...