torsdag 22 september 2022

Paulus och de 45 bönerna Del 1

 



Paulus och de 45 bönerna i hans brev

Del 1

Bibelställe Rom.1:8-10
Vi kanske inte alltid tänker på vilken bönemänniska aposteln Paulus var. Vi ser honom ofta som aposteln som alltid förmedlade evangeliet var han än befann sig. Men förutsättningen för att detta skulle fungera var hans rika böneliv.

Låt oss lära av honom!

Idag läser vi följande:

Först och främst tackar jag min Gud genom Jesus Kristus för er alla, därför att man i hela världen förkunnar er tro. Gud, som jag tjänar i min ande, när jag förkunnar evangeliet om hans Son, han är vittne till hur jag ständigt nämner er 10 i mina böner och alltid ber om att nu till sist få tillfälle att komma till er, om Gud vill. Rom.1:8-10

Vad är det som Paulus ber om?

·         Han börjar med att tacka Gud genom Jesus Kristus

·         I denna tacksägelse finns den romerska församlingen och deras framgångsrika tjänst

·         Paulus vill också visa på att det inte är genom honom själv, utan Gud som verkar i hans ande

·         Återigen är Paulus noga med att poängtera evangeliets betydelse

·         Han intygar att Jesus är vittne till att han ständigt ber för församlingen i Rom

·         Paulus uttrycker också en stark längtan att få komma besök i Rom

Det är befriande att läsa bönen och se att Paulus inte är fokuserad på sig själv. Han ser längre och djupare. Ska vi då inte be för vår egen situation? Det ska vi absolut göra!

När vi ser bort från oss själva, har Gud lättare att vara nära oss i den ordlösa bönen, den bön som innehåller alla våra längtansfrön. Då ber Gud genom oss, i oss!

Amen

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...