onsdag 7 september 2022

Del 74 Mark. 14:32-41

 



Markus evangelium

Dagens text: Mark.14:32-41

Helsingborg 18 juni 2021

 


 

 

 

32 (M) De kom till en plats som kallas Getsemane[i]. Jesus sade till sina lärjungar: "Sätt er här medan jag ber." 33 Han tog med sig Petrus, Jakob och Johannes, och han greps av bävan och ångest 34 (N) och sade till dem: "Min själ är djupt bedrövad, ända till döds. Stanna här och vaka." Mark.14:32-34

Jesus tar med sig de 11 till Getsemane, en plats som de brukade besök när de var i Jerusalem. Platsen var därför bekant för Judas Iskariot, som snart skulle komma dit.

Jesus gör en bekännelse i sin bön till Fadern att hans själ är djup bedrövad och ångest! Här möter vi människan Jesus, med samma känslor som vi. Skillnaden är att han inte tillåter någon frestelse ta fäste i honom.

När vi hamnar i prövningar och frestelser har vi samma möjlighet som Jesus att säga nej. Det är du/jag som måste ta beslutet, men med Jesu närvaro i vårt hjärta. Gud jublar när han ser att vi i Jesu namn kan stå emot allt bråte som kommer emot oss.

35 Han gick lite längre fram och föll ner på marken och bad att om möjligt få bli förskonad från denna stund. 36 (O) Han sade: "Abba[j], Far! Allt är möjligt för dig. Ta den här bägaren ifrån mig. Men inte som jag vill, utan som du vill." Mark.14:35-36

Har Jesus ångrat sig på något sätt eller vad är det som händer? NEJ! Människosonen Jesus har känslor, precis som vi, skillnaden är att de inte kan ta kommandot över honom.

 40 När han kom tillbaka fann han återigen att de sov. Deras ögon var tunga av sömn, och de visste inte vad de skulle svara honom.

40 När han kom tillbaka fann han återigen att de sov. Deras ögon var tunga av sömn, och de visste inte vad de skulle svara honom. Mark.14:40

Påskalammets måltid har tagit ut sin rätt hos lärjungarna. De har uppenbara problem att hålla sig vakna. Det finn ingen ork eller kraft att vaka eller att be. Jesus väcker dem tre gånger.

41 Sedan kom han tillbaka för tredje gången och sade till dem: "Sover ni än och vilar er? [l] Det räcker, stunden har kommit. Nu överlämnas Människosonen i syndarnas händer. 42 Res på er, nu går vi. Han som förråder mig är här." Mark.14:41-42

Trots den allvarliga situationen förebrår inte Jesus sina lärjungar. V41 har en dyster ton i att nu är stunden inne, och Jesus kommer att bli överlämnad i syndarnas händer. 

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...