tisdag 6 september 2022

Del 73 Mark.14:27-31

 



Markus evangelium

Dagens text: Mark.14:27-31

Helsingborg 17 juni 2021

 


 

 

 

27 (I) Jesus sade till dem: "Ni kommer alla att överge mig. Det står skrivet: Jag ska slå herden, och fåren ska skingras. [h] 28 (J) Men när jag har uppstått, ska jag gå före er till Galileen." Mark.14: 27-28

Dagens text har gripit tag i mig många gånger – så gör den även idag. Jesus är fullt medveten om att han kommer bli ensam – övergiven av sina lärjungar. Är han bekymrad över att bli övergiven?

(F) Svärd, upp mot min herde,
    mot den man som står mig nära,
        säger Herren Sebaot.
    Slå herden så att fåren skingras,
        för jag ska vända min hand
            mot de små. [d]Sak:13-7

Det verkar inte så! Sakarjas ord är profetiskt till Jesus och han känner väl till texten. För lärjungarna är kanske inte orden lika bekanta, vem vet! Att Jesus använder just denna profetiska text är för att de ska se hela sammanhanget lärjungarna.

Jesus berättar också att de ska mötas igen och då i Galileen, efter uppståndelsen. Det är tveksamt om de uppfattar Jesu omsorg, men det är viktigt för honom att berätta detta för dem. Just då kanske det känns främmande för dem.

 29 (K) Då sade Petrus till honom: "Även om alla andra överger dig, så ska jag inte göra det." Mark.14:29

Petrus högmod och hans mänskliga natur tar överhanden, när han hör Jesus berätta vad som kommer att hända. Jag känner igen mig i Petrus, och kan identifiera mig med honom, i mitt gamla liv. Frågan är, vågar vi känna igen oss i Petrus? Egentligen tror jag att Petrus inte riktigt vet vad han säger och därför hänger de andra på i hans övermod.

Vi människor har en förmåga att ta för ”stora ord i munnen” och sedan se hur de fallet platt till marken.

Jesus kände Petrus mycket väl – och han känner oss på samma sätt. Men han bryr sig inte om det för han vet också vilka vi kan bli i Honom. Vi överger Jesus, men han överger aldrig oss.

 30 (L) Jesus svarade: "Jag säger dig sanningen: Just denna natt, innan tuppen gal två gånger, kommer du att tre gånger förneka mig." 31 Men Petrus försäkrade ännu ivrigare: "Även om jag måste dö med dig kommer jag aldrig att förneka dig!" Samma sak sade alla de andra också. Mark.14:30-31

Som jag skrivit innan så visste Jesus allt som skulle ske, även hur han skulle bli övergiven, men han svarar inte med en massa förebråelser. Här har vi återigen mycket att lära när vi blir övergivna eller förråda. Förlåtelsens makt är stor, den flyttar berg, men vi måste lära oss att förlåta!

 

 

Tack Jesus.

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 11 Dagens ord: Rom.1:5-7 Tema: Guds älskade Helsingborg 9 december 2023 Hänvisningstexter: 1Kor.1:2, 2K...