söndag 4 september 2022

Del 71 Mark.14:12-21

 



Markus evangelium

Dagens text: Mark.14:12-21

Helsingborg 15 juni 2021

 

Nyckelord v16

 

 

 

 16 Lärjungarna gick och kom in i staden, och de fann att det var som Jesus hade sagt. Och de gjorde i ordning påskalammet. Mark.14:16

Jag ska beröra några detaljer i dagens text som vi kanske inte alltid lägger märke till, men som har stor betydelse. Lärjungarna blev i väg skickade med uppdraget att ordna en lokal för att äta påskalammet. De fick en tydlig beskrivning och väl på plats var det precis som Jesus sagt till dem.

En lite rolig detalj är mannen med vattenkrukan. Att bära vattenkrukor var kvinnans uppdrag, därför var det en annorlunda händelse. De hade svårt att missa denna detalj.

Jag tror att vi har lätt att hamna i tvivel i livets olika situationer och det kan bero på att vi inte lyssnade till den information som givits till oss. Desto mer vi ägnar tid åt att läsa och fundera över Bibelns texter blir det lättare att hantera olika händelser i livet.

Evangeliet, den sanna vägberättelsen, hjälper oss i livets olika passager. Här finns också orden om att alltid fästa blicken på Jesus för ”att se vad han gör” för oss. Det blir en sorts motvikt till våra tvivel.

18 (F) Medan de låg till bords och åt, sade Jesus: "Jag säger er sanningen: En av er kommer att förråda mig, en som äter med mig." 19 Då blev de bedrövade och frågade honom en efter en: "Det är väl inte jag?" 20 Jesus svarade dem: "Det är en av de tolv, den som doppar i skålen tillsammans med mig. Mark.14:18-20

Den andra delen som vi ska uppmärksamma är Jesu ord om att en av de tolv är en förrädare, svikare och ledd av den onde. Det som blir levande för mig här, är hur teologiska tvister föds i att vi förråder Jesus. Tvisterna visar på att vi inte tror eller litar på honom genom att göra våra egna tolkningar. Allt diskuterande blir också en handling av förräderi och då att ”hävda sin egen sak” före Jesu egna ord.

Vi ogiltigförklarar Guds ord och det är ett stort förräderi och det finns ingen god frukt i att lämna sanningens Herre. Det som är vår stomme till ett fungerande fruktbärande kristenliv är att lyssna, lära och handla efter vad Guds ord säger till oss.

Rädda mig från förbrytarna,
    fräls mig från de blodtörstiga!
(B) Se hur de lurar på min själ,
    mäktiga män gaddar ihop sig
        mot mig
    utan att jag har begått
        brott eller synd, Herre.
(C) Jag är utan skuld,
    men de rusar fram
        och gör sig redo.
    Vakna, kom till mig och se!
Herre Gud Sebaot, du Israels Gud,
    vakna och ställ alla folk till svars,
        skona inga trolösa förrädare!
Ps.59:3-6

Johannes skriver till os om den sanna gemenskapen, där vi gjort ett aktivt val!

(E) Detta är det budskap som vi har hört från honom och förkunnar för er: att Gud är ljus och att inget mörker finns i honom(F) Om vi säger att vi har gemenskap med honom och vandrar i mörkret, ljuger vi och handlar inte efter sanningen. (G) Men om vi vandrar i ljuset, liksom han är i ljuset, då har vi gemenskap med varandra och Jesu, hans Sons, blod renar oss från all synd.  Mark.14:5-7

 

Tack Jesus

 

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 11 Dagens ord: Rom.1:5-7 Tema: Guds älskade Helsingborg 9 december 2023 Hänvisningstexter: 1Kor.1:2, 2K...