torsdag 15 september 2022

Del 80 Mark.15:21-32

 



Markus evangelium

Dagens text: Mark.15:21-32

Helsingborg 24 juni 2021

 

Nyckelord v 31

 

 

 

29 (O) De som gick förbi hånade honom och skakade på huvudet och sade: "Ha! Du som river templet och bygger upp det på tre dagar, 30 fräls dig själv och kom ner från korset!" 31 På samma sätt förlöjligade översteprästerna och de skriftlärda honom och sade till varandra: "Andra har han frälst, sig själv kan han inte frälsa. Mark.15:29-31

Smädelserna haglar mot Jesus där han hänger på korset. Någon empati finns inte, utan endast hat och förakt. Det verkar som att de samlade ser detta med Jesus fastnaglad på korset som en stor seger, speciellt de religiösa ledarna.

De saknar insikten, som Paulus skriver senare. En tanke! Var Paulus med ibland dessa smädare? Det vet vi inget om, men möjligheten fanns att han var där.

Ingen av de närvarande, utom Jesus, vet vad som egentligen händer vid denna stund. Mitt framför ögonen på folket, sker den stora försoningen. Samtidigt håller den onde på att förlora all sin makt. De saknade insikten, de såg inte det profetiska skeendet. De vill enbart få bort honom.

Ja, det händer mycket, men det är bara Jesus som vet, Guds son, herrarnas herre och konungars konung!

 32 Han är Messias, Israels kung! Nu får han komma ner från korset, så att vi får se det och tro!" Också de som var korsfästa tillsammans med honom hånade honom. Mark.15:32

Vad hade hänt om Jesus svarade på deras rop att själv komma ner från korset. Hade de trott på honom? Jag är tveksam! Trodde de inte utifrån alla tecken och under så hade de säkert inte trott då heller!

Korset – evangeliets stora symbol, platsen för hela världens försoning. Men ingen ser och förstår vad som händer.

Frågan hamnar då istället i vårt knä – förstår vi allt det som sker på korset. Säger vi att vi förstår, är risken att vi säger för mycket. Jag förundras över korsets mysterium och fylls i stället av tacksamhet. Mitt nya liv är resultaten av försoningsverket på korset.

Tacksamhet

13 (M) Ni var döda genom era överträdelser och er oomskurna natur, men också er har han gjort levande med Kristus. Han har förlåtit oss alla överträdelser 14 (N) och utplånat skuldebrevet som vittnade mot oss med sina krav. Det tog han bort genom att spika fast det på korset15 (O) Han avväpnade[e] härskarna och makterna och gjorde dem till allmänt åtlöje när han triumferade över dem på korset[f]. Kol.2:13-15 

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 11 Dagens ord: Rom.1:5-7 Tema: Guds älskade Helsingborg 9 december 2023 Hänvisningstexter: 1Kor.1:2, 2K...