måndag 19 september 2022

Del 83 Mark.16:1-8

 



Markus evangelium

Dagens text: Mark.16:1-8

Helsingborg 27 juni 2021

 

Nyckelord V4

 

 

 

När sabbaten var över köpte Maria Magdalena och Maria, Jakobs mor, och Salome väldoftande oljor för att gå och smörja honom. Mycket tidigt den första veckodagen[a] kom de till graven när solen gick upp. De sade till varandra: "Vem ska rulla bort stenen från gravöppningen åt oss?" Mark.16:1-3

Det var säkert med tunga steg, kvinnorna gick på väg till graven där Josef lagt Jesus. De var på väg att smörja Jesus enligt den judiska traditionen. De visste också att de hade ett tungt stenblock som måste flyttas på. Ja, de hade många funderingar, men de var övertygade att de skulle fullfölja sitt uppdrag.

Men när de lyfte blicken, fick de se att stenen var bortrullad. Den var mycket stor. De gick då in i graven och såg en ung man sitta på höger sida, klädd i en lång vit dräkt, och de blev förskräckta. Mark.16:4-5

När de är framme gör de en stor upptäckt som gör dem mycket förvånade. Stenblocket är rullad bort från öppningen och graven är öppen. Trots rädslan bestämmer de sig för att titta in i graven. De kan inte upptäcka Jesus, utan där finns en man i vita kläder – en ängel. ”Var inte förskräckta,” säger mannen som första hälsning till kvinnorna.

Men han sade till dem: "Var inte förskräckta! Ni söker Jesus från Nasaret, den korsfäste. Han har uppstått, han är inte här! Se, här är platsen där de lade honom. (B) Men gå och säg till hans lärjungar och särskilt till Petrus: Han går före er till Galileen. Där ska ni få se honom, så som han har sagt er." Mark.16:6-7

Sedan kommer de underbara nyheterna om att Jesus lever – han är uppstånden. Jesus har precis som han sa, givit sig i väg till Galileen och där väntar han på sina lärjungar.

Han har också en speciell hälsning till Petrus. Jesus har tänkt på Petrus och hans förnekelse, men inte dömt honom. Han hälsar speciellt till Petrus i stor omsorg.

Då gick de ut och flydde från graven, fyllda av bävan och bestörtning. Och de sade ingenting till någon, eftersom de var rädda. [b]  Mark.16:8

Den här versen avviker tydligt från de andra tre evangelierna. Varför? Markus har genom hela sitt evangelium varit mycket kortfattad, och skrivit lite annorlunda. Alla har sin särart i sin skrivning av evangeliet. Jag uppfattar det som att allt blir ännu mer trovärdigt.

Jag känner stor tacksamhet till Markus och hans evangelium.

10 (I) Tjäna varandra, var och en med den nådegåva han har fått, som goda förvaltare av Guds mångfaldiga nåd. 11 (J) Om någon talar ska han tala i enlighet med Guds ord. Om någon tjänar ska han tjäna med den kraft som Gud ger, så att Gud i allt blir ärad genom Jesus Kristus. Hans är äran och makten i evigheters evighet. Amen. 1Petr.4:10-11

 

Avslutar med några viktiga verser av Petrus. Denne man som blev upprättad, förvandlad och en ledare, efter Guds vilja.

Trots att vi går fel ibland finns alltid Guds stora famn med massor av nåd – även för dig/mig.

 

Tack Jesus

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...