lördag 17 september 2022

Del 82 Mark.15:42-47

 


Markus evangelium

Dagens text: Mark.15:42-47

Helsingborg 26 juni 2021

 


 

 

 

42 (U) Det var nu redan kväll. Eftersom det var förberedelsedag[l], dagen före sabbaten, 43 kom Josef från Arimatea[m] dit. Han var en ansedd rådsherre som också väntade på Guds rike. Han tog mod till sig och gick in till Pilatus och bad att få Jesu kropp. Mark.15:42-43

Josef, en ansedd rådsherre, som också väntade på Guds rike, skriver Markus! Han tillhörde det religiösa ledarskapet, och förmodligen hade han tagit intryck av Jesus som person och även hans undervisning. Samtidigt bör vi komma ihåg att om inte Josef gjort denna gärning, hade Jesus hängt kvar på korset tills påsken var avslutad.

Josef gjorde en profetisk handling, medvetet eller omedvetet.

44 Pilatus blev förvånad över att Jesus redan skulle ha dött och kallade till sig officeren och frågade honom om Jesus varit död länge. 45 När han fick det bekräftat av officeren, lät han Josef få den döda kroppen. Mark.15:44-45

Pitatus verkar förvånad över att Jesus redan var död, därför vill han dubbelkolla med officeren. När vi läser detta verkar det som om det tog längre tid innan döden kom som en befrielse för den som korsfästes.

46 Josef köpte då linnetyg, tog ner honom och svepte honom i linnetyget och lade honom i en grav som var uthuggen i klippan. Sedan rullade han en sten för ingången till graven. Mark.15:46

Josef följer den judiska traditionen. Han försätter sig också i en situation att ha orenat sig och kan därför inte vara med under påskens firande. Han var angelägen att prioritera och då kom Jesus först.

47 Maria Magdalena och Maria, Joses mor, såg var han blev lagd. Mark.15:47

 

Det som händer med Jesus genom Josefs omsorg, har vittnen, och de iakttar på avstånd var och hur Jesu kropp tas till graven. De ser även stenblocket som täcker öppningen. Även denna gång är det kvinnorna som trotsar sin rädsla. De vill veta var de lägger Jesus.

Vi lägger också märke till att lärjungarna saknas! Dessa modiga män som sa att de aldrig skulle överge honom. Att Jesus uppskattade kvinnor runt sig är lätt att förstå i det som händer just nu. De övergav honom inte.

27 (I) Jesus sade till dem: "Ni kommer alla att överge mig. Det står skrivet: Jag ska slå herden, och fåren ska skingras. [h] 28 (J) Men när jag har uppstått, ska jag gå före er till Galileen." Mark.14:27-28

Josef var en man som inte övergav Jesus.

 

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...