fredag 16 september 2022

Del 81 Mark.15:33-41

 



Markus evangelium

Dagens text: Mark.15:33-41

Helsingborg 25 juni 2021

 

Nyckelord v 38

 

 

 

37 Men Jesus ropade med hög röst och gav sedan upp andan.

38 (S) Då brast förhänget[k] i templet i två delar, uppifrån och ända ner. Mark.15:37-38

Texten idag har mycket att berätta för oss. Vi ser olika händelser och även hur människor reagerar, där vid Golgata och Jesu död. Vi har hört många predikningar och kanske även bibelstudier över dessa händelser.

Jag fångas av hur förhänget i templet, ett 10 meter högt draperi, som skärmar av det allra heligaste i templet och hur det delas på mitten, uppifrån och ner. Denna heliga plats var judendomens viktigaste plats, där endast översteprästen fick gå in en gång om året till egen och Israels försoning. Då offrades blod.

Denna händelse måste varit mycket dramatisk för alla de religiösa ledarna. Symboliken i händelsen är att nu kan vi genom Jesu död och hans offer komma direkt till Gud, utan mellanhänder. Vi behöver ”bara” ropa Jesu namn, så är vi inför tronen. Tänk vilken oerhörd stor nåd. Försoningen är total och vi behöver bara ta emot.

 39 När officeren som stod framför honom såg att han gav upp andan på det sättet, sade han: "Den mannen var verkligen Guds Son!" Mark.15:39

Markus beskriver en annan händelse som jag funderar ofta på, och det är den romerska officern. Han gör en mycket stark bekännelse och vi ska minnas att han var en hedning.

40 (T) Även några kvinnor stod på avstånd och såg på. Bland dem var Maria Magdalena och den Maria som var Jakob den yngres och Joses mor, samt Salome. 41 De hade följt Jesus medan han var i Galileen och tjänat honom. Där fanns också många andra kvinnor som hade gått med honom upp till Jerusalem. Mark.15:40-41

Många av de som följde Jesus under hans vandring var kvinnor. Detta var något mycket ovanligt i Israel i denna tid. Kvinnan hade en lägre status än vad männen hade, även i judendomen. Jesus ändrade på hela kvinnans roll och betydelse. Han såg män och kvinnor som Guds skapelse. Därför kom många kvinnor till honom för helande, upprättelse och nytt liv. De drogs till honom genom hans budskap och hans kärlek.

De religiösa ledarna gick hem, och de hade ingen aning om allt som skulle ske på påskdagen.

(A) När de fortsatte fråga honom, reste han sig och sade: "Den av er som är utan synd kan kasta första stenen på henne." Sedan böjde han sig ner igen och skrev på marken. (B) När de hörde detta började de gå därifrån en efter en, de äldste[e] först. Han blev lämnad ensam kvar med kvinnan som stod där. 10 Jesus reste sig upp och sade till henne: "Kvinna, var är de? Har ingen dömt dig?" 11 (C) Hon svarade: "Nej, Herre." Då sade Jesus: "Inte heller jag dömer dig. Gå, och synda nu inte mer!" Joh.8:7-11

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 11 Dagens ord: Rom.1:5-7 Tema: Guds älskade Helsingborg 9 december 2023 Hänvisningstexter: 1Kor.1:2, 2K...