lördag 10 september 2022

Del 77 Mark.14:66-72

 



Markus evangelium

Dagens text: Mark.14:66-72

Helsingborg 21 juni 2021

 


 

 

 

67 När hon fick se Petrus där han satt och värmde sig, såg hon på honom och sade: "Du var också med den där Jesus från Nasaret." 68 Men han nekade: "Jag vet inte vad du pratar om, jag förstår inte." Han gick ut på yttergården. Då gol tuppen. Mark.14:67-68

Där sitter han, Petrus och värmer sig vid elden! Han som annars brukar stå i täten och hade lätt för att komma med de stora orden. Han vill veta vad som händer med Jesus, men han gör inget större väsen av sin närvaro.

Plötsligt är det en tjänsteflicka som känner igen honom – men Petrus förnekar att han känner Jesus. Tuppen gal nu första gången.

69 Tjänsteflickan såg honom och sade igen till dem som stod där: "Han är en av dem." 70 Men Petrus nekade igen. Strax därefter sade de som stod där återigen till Petrus: "Visst är du en av dem. Du är ju galilé!"  Mark.14:69-70

Samma sak händer igen – och Petrus förnekar för andra gången – och tuppen gal igen.

71 Men han började förbanna och svära: "Jag känner inte den där mannen som ni talar om!" 72 Och strax gol tuppen för andra gången. Mark.14:71-72

Tredje gången gol tuppen efter Petrus förnekelse och då minns Petrus orden från Jesus till honom. Petrus brister ut i gråt. Denne Petrus, den starke och mångordige är nu tillintetgjord, förtvivlad och ensam.

Känner vi igen oss? Jag känner igen mig och jag är glad att göra denna igenkännande. Petrus är en bra bild över syndafallets konsekvens. Det hjärtat är fullt av talar munnen är något som vi är överens om, eller kanske inte!? Petrus förnekelse är även vår, men vi ska kännas vid den för att kunna be om nåd och förlåtelse.

I 3,5 ca har lärjungar vandrat med Jesus och nu kommer insikten och frågorna över vad som händer med dem. Just nu får de uppleva en tung erfarenhet, de är övergivna.

Varför blev det så att övergivenheten drabbade dem så hårt? De lyssnade inte! Söker du på ”lyssnade inte” får du 35 träffar, söker du på ”lyssna” får du 205 träffar. Det finns fog för oss att ”lyssna” för att få veta vad Gud säger i tiden.

Egentligen, om de hade lyssnat på Jesus, hade det sett helt annorlunda ut för de 11 lärjungarna. Petrus kommer att bli upprättad av Jesus, precis som vi kommer att bli, när vi erkänner vår synd.

Hela dagens text är en eftertanke till betydelsen av lyssnandet. 

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...