lördag 24 september 2022

Paulus böner Del 2

 


Paulus och de 45 bönerna i hans brev

Del 2

Bibelställe Rom.10:1
Vi kanske inte alltid tänker på vilken bönemänniska aposteln Paulus var. Vi ser ofta honom som aposteln som alltid förmedlade evangeliet var han befann sig. Men förutsättningen att detta fungerade var hans rika böneliv.

Låt oss lära av honom!

Bröder, mitt hjärtas önskan och min bön till Gud för dem är att de skall bli frälsta. Rom.10:1

Här har vi en skarp bön. Den är också mycket tydlig. Men framför allt, den är helt enligt Guds vilja. Detta ligger Guds hjärta – att alla människor ska bli frälsta. Frälsningen – starten på det kristna livet.

Jesus säger: ”Följ mig.”

Hur vet vi att det är enligt Guds vilja? Genom att se vad Guds ord säger och vad alla löften berättar för oss.

Samtidigt ska vi vara mycket frimodiga i våra böner, Gud är vår Far och Han vet vad vi innerst inne längtar efter. Det är ingen tillfällighet att vår frimodighet ha stor lön.

Kung David var också en bönens man. Låt oss läsa något som kung David ber:

Så länge jag teg
        förtvinade mina ben
    och jag stönade dagen lång.
Dag och natt var din hand
        tung över mig,
    min kraft rann bort
        som i sommarens torka. [
b] Sela

Då erkände jag min synd för dig
        och dolde inte min skuld.
    Jag sade: "Jag vill bekänna
        mina brott för Herren" –
    då förlät du mig min syndaskuld.
        Sela

Ps.32:3-5

 

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...