tisdag 20 september 2022

Del 84 sista avsnittet Mark.16:9-20

 



Markus evangelium

Dagens text: Mark.16:9-20

Helsingborg 28 juni 2021

Då har vi kommit till finalen av Markus evangeliet. Hoppas att ni på vägen upptäckt nya saker.

Det har varit en glädje att dela Guds ordet med er alla. Jesus lever och är här och nu. Guds glädje till er alla.  


 

 

 

(C) När Jesus hade uppstått på första veckodagens morgon visade han sig först för Maria Magdalena, som han hade befriat från sju onda andar. 10 Hon gick och berättade det för dem som hade varit med honom och som nu sörjde och grät. 11 Men när de fick höra att han levde och att hon hade sett honom, trodde de inte på det. Mark.16:9-11

Markus skriver att det var Maria Magdalena som först fick se och träffa Jesus. Hon gick och berättade de glada nyheterna, men ingen trodde henne. Var det hennes bakgrund som gjorde henne mindre trovärdig, eller var det otro från de som lyssna till henne.

12 Sedan visade han sig i en annan gestalt för två av dem som var på väg ut på landet. 13 De gick också och berättade det för de andra, men inte heller de blev trodda. Mark.16:12-13

Lite senare anslöt sig fler vittnen som ville berätta de goda nyheterna, men inte hellre dessa ville  de tro på. Lärjungarna var så fyllda av fruktan att de kunde inte föreställa sig detta faktum att Jesus levde.

14 (D) Till slut visade han sig för de elva när de låg till bords, och han klandrade dem för deras otro och deras hårda hjärtan, eftersom de inte hade trott på dem som sett honom uppstånden. Mark.16:14

Till sist uppenbarar sig Jesus för sina lärjungar – och de blir överbevisade! Jesus är skarp och tillrättavisa dem att de inte ville tro på sändebuden. Vi ska inte glömma bort att Jesus berättat allt vad som skulle hända honom vid tre olika tillfällen. Det var alltså Jesu egna ord som de inte ville tro på.

Här finns en sorts breakpoint och Jesus ställer allt på sin spets. Hur? Han vill att de ska förstå betydelsen av att lyssna. Jag vill påstå att detta också är en hälsning till oss!

Tänk efter! Hur har vi det med att ta till oss information och instruktioner? Vi är nog lika dåliga på detta som lärjungarna. Tänk bara hur det är när vi ska montera en möbel från IKEA, behöver jag säga mer eller?

När vi läser Guds ord, Bibeln, är själva läsandet viktigt, men att lyssna är lika viktigt i själva bibelläsningen. Därför ska vi aldrig hasta iväg genom en text, utan vi ska vara lyssnande. Läser vi bara för läsandet skulle är risken stor att vi får en religiöst beteende.

(C) De som nu hade skingrats gick från plats till plats och förkunnade evangeliet. (D) Filippus[a] kom ner till staden Samaria och predikade Kristus för folket därDe lyssnade alla noga till det som Filippus förkunnade när de hörde och såg de tecken han gjorde: (E) från många som hade orena andar for dessa ut med höga rop, och många lama och halta blev botade. (F) Och det blev stor glädje i den staden. Apg.8:4-8

Filippus hade en berättelse, full av liv, som hedningarna i Samaria gärna lyssnade till.

(K) Min son,
        ta vara på vad jag säger,
    vänd ditt öra till mina ord.
21 (L) Låt dem inte vika från din blick,
        bevara dem i ditt hjärtas djup,
22 för de är liv för den som finner dem
    och läkedom för hela hans kropp.
Ords.4:20-22 

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...