tisdag 13 september 2022

Del 78 Mark.15:1-15


 

Markus evangelium

Dagens text: Mark.15:1-15

Helsingborg 22 juni 2021

 

Nyckelord V 10

 

 

 

 När folket kom fram och började be honom göra som han brukade för dem, (D) svarade Pilatus: "Vill ni att jag friger judarnas kung åt er?" 10 Han förstod nämligen att det var av avund som översteprästerna hade utlämnat honom. Mark.15:8-10

Pilatus har genomskådat och funderar över orsakerna till översteprästens överlämnande av Jesus till honom. Att det var avund, var det ingen tvekan om, och denna avund styrde Stora rådet till beslutet. Pilatus, makthavaren var bekant med Guds ord – tror jag! Han såg, att här fanns en kamp i den andliga världen.

Överallt där Jesus gick blev det en andlig triangelkamp – världen, de religiösa ledarna och de hjälpte varandra att attackera Jesus. Jesus hade alltid svar att ge till dem och därför blev han en stötesten för dem. Detta blev ett profetiskt mönster.

Denna andliga kamp är lika tydlig idag och det tragiska är att den rör sig i ”kyrkans domäner!” Det har under tidens gång skapats många olika ”läger” och de är i grunden alla läromässiga.

Idag har vi en annan faktor av stor betydelse som på sätt och vis skapar spänningar – islam! Vi lever i en tid av olika religiösa riktningar.

  13 De skrek tillbaka: "Korsfäst honom!" 14 Pilatus frågade dem: "Vad har han gjort för ont?" Men de skrek ännu högre: "Korsfäst honom!" 15 (F) Och eftersom Pilatus ville göra folket till viljes, släppte han Barabbas och lät gissla[b] Jesus och utlämnade honom sedan till att korsfästas. Mark.15:13-15 

Korsfäst! Korsfäst! Korsfäst! Ropet skanderades över Jerusalem. Barabbas, en mördare och våldsman var ett bra byte ansåg Stora rådet och delar av folket. Målet var hela tiden att få bort Jesus och det spelade inte någon roll hur det gick till.

 

Lova Herren med mig,
    låt oss upphöja hans namn
        tillsammans!

(D) Jag sökte Herren
        och han svarade mig,
    han räddade mig
        från allt som skrämde mig.
De som ser upp till honom
        strålar av fröjd,
    deras ansikten[c] behöver inte
        rodna av skam. Ps.34:4-6

 

En dag kommer det att vara en helt annan stämning i Jerusalem. Dom kommer alla rättfärdiga kunna lovsjunga inför Honom, och prisa högt hans underbara namn. Då kommer segern att vara fullkomlig och närvarande i Jesus.

 

Tack Jesus

 

 

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 11 Dagens ord: Rom.1:5-7 Tema: Guds älskade Helsingborg 9 december 2023 Hänvisningstexter: 1Kor.1:2, 2K...