fredag 30 september 2022

Del 4 Rom.15:5-6

 






Paulus och de 45 bönerna i hans brev

Del 4

Bibelställe Rom.15:5–6
Vi kanske inte alltid tänker på vilken bönemänniska aposteln Paulus var. I stället ser vi honom ofta som aposteln som alltid förmedlade evangeliet var han än befann sig. Men förutsättningen för att detta skulle fungera var hans rika böneliv.

Låt oss lära av honom!

 Och må uthållighetens och tröstens Gud hjälpa er att vara eniga efter Kristi Jesu vilja, så att ni endräktigt med en mun prisar vår Herre Jesu Kristi Gud och Fader. Rom.15:5–6

Paulus skriver och uppmanar till enhet. Han använder ordet ”endräktigt” och det kan vi beskriva som det vi andas in, Guds ord, ska också vara det samma när vi andas ut. Med andra ord den helige Andes enhet. Paulus uppmanar oss att vara en mun. Detta är för Paulus ett ständigt återkommande tema.

Varför?

Paulus och de andra apostlarna hade samma budskap och därför hade de framgång. De anpassade inte sitt budskap utifrån kultur, religiösa betingelser eller andra yttringar. Samma evangelium. Hur var det möjligt?

Apostlarna hade fått sin undervisning/utbildning när de vandrade tillsammans med Jesus. Paulus hade fått sin undervisning/utbildning av Jesus som en uppenbarelse efter Damaskusvägens händelse. Under tre dagar han var blind. Alla apostlarna hade samma budskap.

Med en mun, skriver Paulus, och hans uppmaning till oss idag är att vi ska vara endräktiga och ha en gemensam mun. Är det så i dagens kristenhet? Nej? Varför? Jag tror att alla olika läror är hindret. Hade vi haft Guds ord, Bibeln, som riktmärke och den helige Ande som vägledare hade möjligheten funnits.

20 Men inte bara för dem ber jag, utan också för dem som genom deras ord[a] kommer att tro på mig21 Jag ber att de alla skall vara ett, och att såsom du, Fader, är i mig och jag i dig, också de skall vara i oss, för att världen skall tro att du har sänt mig. 22 Och den härlighet som du har gett mig har jag gett dem, för att de skall vara ett, liksom vi är ett: 23 jag i dem och du i mig, för att de skall vara fullkomligt förenade till ett. Då skall världen förstå att du har sänt mig och har älskat dem så som du har älskat mig. Joh.17:20-23

Detta är fullt möjligt om vi bara vill lägga ner allt vårt eget och har fokus på det som våra böner vill åstadkomma. Det handlar inte om mina eller din rättighet utan endast om Guds stora nåd.

Sammanfattningsvis!

Det vi ska fokusera på är att söka Gud och tillbe Honom för Hans egen skull, för den Han är! Då ska Han ge oss vad vårt hjärta begär (längtar efter).

 

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...