fredag 9 september 2022

Del 76 Mark.14:53-65

 


Markus evangelium

Dagens text: Mark.14:53-65

Helsingborg 20 juni 2021

 


 

 

 

55 (V) Översteprästerna och hela Stora rådet försökte få fram ett vittnesmål mot Jesus för att kunna döma honom till döden, men de fann inget. 56 Många vittnade falskt mot honom, men deras vittnesmål stämde inte överens[o]Mark.14:55-56

Nu har översteprästerna, de äldste och de skriftlärda nåt sitt mål – de har fängslat Jesus. Under några år har de försökt att få stopp på Jesus. De har ifrågasatt honom, hånat honom och gjort allt för att få honom ur vägen.

Men nu kommer ett annat problem – de får inte ihop bevisen mot honom. Det träder fram vittnen men deras berättelser är inte överens med varandra, därför ogiltig - förklaras de.

(D) Efter två eller tre vittnens ord[c] ska han dödas. Ingen ska dömas till döden efter endast ett vittnesmål. 5Mos.17:6

Det måste vara två eller tre vittnen vilkas berättelse är i samklang, annars kan inte vederbörande dömas. Så är det med Guds ord också att det inte går att ”bygga” en sanning bara på ett bibelord.

De pressar och pressar Jesus, men han svarar inte på frågor eller reagerar på hot.

60 Då reste sig översteprästen och steg fram och frågade Jesus: "Svarar du inte på vad de vittnar mot dig?" 61 (X) Men Jesus var tyst och svarade inte. Återigen frågade översteprästen honom: "Är du Messias, den Välsignades son?" 62 (Y) Jesus svarade: "Jag Är[p]. Och ni ska få se[q] Människosonen sitta på Maktens högra sida och komma bland himlens moln." Mark.14:60-62

Först när Jesus får en preciserad fråga, ger han detta tydliga svar om vem han är och vad som kommer att ske i framtiden. Frågan är, blev han pressad att avge svaret? NEJ! Jesus är Sanningen som person och därför kan han bara svara med sanningen. Jag är.

63 Då rev översteprästen sönder sina kläder och sade: "Behöver vi några fler vittnen? [r] 64 (Z) Ni har hört hädelsen! Vad anser ni?" Alla dömde honom skyldig till döden. Mark.14:63-64

Översteprästen bryter här själv mot lagen genom att riva sönder sina kläder, men det verkar ha mindre betydelse bland de samlade ledarna.

10 (D) Den som är överstepräst bland sina bröder, den som fått smörjelseoljan utgjuten på sitt huvud och blivit vigd med rätt att bära prästkläderna, ska inte ha sitt hår oordnat eller riva sönder sina kläder.  3Mos.21:10

Att nå sitt syfte är själva målet, allt annat har mindre betydelse. Den religiösa världen är dubbelbottnad, falsk och omoralisk. Hur ser man att något är religiöst? Det är i avsaknad av Liv. Vacker fasad, men saknar innehåll.

Jesus kom med något helt annat och därför blev han hatad och så är det även idag.

 (A) Herren Guds Ande

        är över mig,
    för Herren har smort mig[a]
        till att förkunna glädjens budskap
            för de ödmjuka[b].
    Han har sänt mig
        att förbinda dem som har
            förkrossade hjärtan,
    att utropa frihet för de fångna
        och befrielse för de bundna, Jes.61:1

 Jesu första predikan innehöll dessa ord från Jesaja och den religiösa ”världen” reagerade med att förlöjliga Jesus.

Men facit står fast – Jesus gick segrande ur alla strider, och så blir det i framtiden också.

 

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 11 Dagens ord: Rom.1:5-7 Tema: Guds älskade Helsingborg 9 december 2023 Hänvisningstexter: 1Kor.1:2, 2K...