fredag 2 september 2022

Del 69 Mark.14:3-9

 



Markus evangelium

Dagens text: Mark.14:3-9

Helsingborg 13 juni 2021

 

Nyckelord V4

 

 

 

(B) När Jesus var i Betania[b] och låg till bords i Simon den spetälskes hus, kom det en kvinna som hade en alabasterflaska med dyrbar äkta nardusolja[c]. Hon bröt upp flaskan och hällde ut oljan över hans huvud. Mark.14:3

Betania betyder ”fattighuset” på hebreiska. Här befinner sig Jesus hos Simon, den spetälske. Vem Simon är vet vi inte, men förmodligen någon som Jesus befriat från spetälska.

Plötsligt kommer en kvinna in i huset och häller innehållet ur en alabasterflaska över Jesu huvud. Flaskan innehåller nardusolja, en mycket dyr och väldoftande olja. Reaktionen på hennes handlande låter inte vänta på sig.

 Några blev upprörda och sade till varandra: "Varför detta slöseri med oljan? Den kunde man ha sålt för mer än tre hundra denarer och gett till de fattiga." Och de grälade på henne. Mark.14:4-5

Vad är det som händer i rummet egentligen?

1.    Feltänkarna som inte kunde se det profetiska, och i kvinnan stora kärlek till Jesus!

2.    Kvinnan gör en stark bekännelse till Jesus, genom att hälla oljan över honom, för hon vet vem han är!

3.    Genom hela Gamla Testamentet kan vi läsa att män smorde män till kungar och andra högt uppsatta män.

 Ta oljeflaskan och häll olja på hans huvud och säg: Så säger Herren: Jag har smort dig till kung[b] över Israel. Öppna sedan dörren och fly utan att dröja.” 2Kung.9:3

Att en kvinna häller olja över huvudet på en man och detta fall, Jesus, måste blivit en kulturell chock för de samlade hos Simon. Reaktionen över den förlorade inkomsten var nog ett sorts svepskäl för att inte vilja se kvinnans handlande.

Kvinnan gjorde en profetisk handling med tanke på Jesu död några dagar senare och den judiska traditionen med att smörja den dödes kropp.

Men Jesus sade: "Låt henne vara! Varför besvärar ni henne? Hon har gjort en god gärning mot mig. De fattiga har ni alltid hos er, och ni kan göra gott mot dem när ni vill. Men mig har ni inte alltid. Mark.14:6-7

Jesus försvarar kvinnan och visar uppskattning över hennes uppoffring att ge oljan till honom. Samtidigt tystar han ”feltänkarna!” Snabba reaktioner och för snabba tankar skapar ofta felaktiga beslut och vi kommer bort från nuet. Att vara i eftertanken kan vara en stor gåva, och då kan vi se på ett annorlunda sätt.

12 (D) Guds ord är levande och verksamt. Det är skarpare än något tveeggat svärd och genomtränger tills det skiljer själ och ande, led och märg, och det dömer över hjärtats uppsåt och tankar13 (E) Inget skapat är dolt för honom, utan allt ligger naket och blottat[f] för hans ögon. Och inför honom måste vi stå till svars. Hebr.4:12-13 

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...