måndag 28 november 2022

Del 18 Fil.1:3-7

 


Paulus och de 45 bönerna i hans brev

Del 18

Bibelställe
Vi kanske inte alltid tänker på vilken bönemänniska aposteln Paulus var. Vi ser honom ofta som aposteln som alltid förmedlade evangeliet var han än befann sig. Men förutsättningen för att detta skulle fungera var hans rika böneliv.

Låt oss lära av honom!

Jag tackar min Gud var gång jag tänker på erSå ofta jag ber för er alla gör jag det alltid med glädje, eftersom ni har varit med i arbetet för evangeliet från första dagen ända till nu. Jag är övertygad om att han som har börjat ett gott verk i er också skall fullborda det intill Kristi Jesu dag. Det är inte mer än rätt att jag tänker så om er alla, ty jag har er i mitt hjärta. Både när jag bär bojor och när jag försvarar och befäster evangeliet delar ni allesammans nåden med mig. Fil.1:3-7

För många är Paulus en orosstiftare, både i dåtid och nutid. För mig är det overkligt att använda det ordet för att beskriva Paulus karaktär. Bönen ovan är född ur en längtan om välgång, välbefinnande och kärlek till dem som han älskar och de var många.

Samtidigt kan vi aldrig förneka att hans ord ibland är skarpa. Vid de tillfällena fanns det fog för att förmana enskilda och församlingar. I vår tid finns bara gränsdragningen att ingen ska bli kränkt. Denna gränsdragning är, var och kommer att bli ett gissel. Sanningen är och förblir alltid sanning, kopplad till nåd, till omvändelse och kärlek.

Vad säger då Paulus i bönen?

·         Han tänker och ber i stor glädje för församlingen

·         Han uppskattar att församlingen varit med från början, i att sprida evangeliet

·         Han är övertygad om att det påbörjade verket kommer att ge stor frukt

·         Han uttrycker också att verket kommer utifrån Jesu Kristi dags tillkommelse

·         Han befäster och försvarar evangeliet, hur det än går för honom

Vi ska stanna till vid den sista punkten, att befästa och försvara evangeliet! Paulus var apologet och han kunde förklara och försvara evangeliet. Hans frimodighet vilade på att han var så ”påläst och kunnig i Skrifterna,” och fylld med den helige Ande.

Låt mig vara lite personlig!

Innan jag kom i kontakt med apologetiken var jag en osäker person. Jag undvek att prata i trosfrågor. Varför? Jag hade inga svar att komma med till frågorna jag fick. Jag tror att många känner så, och frimodigheten försvinner.

Stefan Gustavsson på Apologia med flera satte mig fri genom att ge kunskap om vad Bibeln vill berätta för oss. Jo, kunskap är en välsignelse, när den ligger tillgänglig i Guds hand och Gud kallar män/kvinnor till att vara apologeter.

Jag känner ingen fruktan idag över att dela evangeliet och skulle jag inte ha svar på alla frågor erkänner jag det. Det går alltid att återkomma när svar kan ges. Tror att det kan inge respekt.

Dagens bön är en lovsång i uppmuntran till församlingen i dåtid och nutid. Det är aldrig ”kört” utan den helige Ande är alltid med oss. Vi har många bärande löften som beskriver hur vi är burna av Gud.

När vi hamnar i trubbel, vad det än må vara, så har Jesus lovat att vara där tillsammans med oss.

13 Men när han kommer, sanningens Ande, då skall han föra er in i hela sanningen. Ty han skall inte tala av sig själv, utan allt det han hör skall han tala, och han skall förkunna för er vad som kommer att ske. 14 Han skall förhärliga mig, ty av det som är mitt skall han ta och förkunna för er. 15 Allt vad Fadern har är mitt. Därför sade jag att han skall ta av det som är mitt och förkunna för er. Joh.16:13-15

Var och en som tror att Jesus är Kristus, han är född av Gud, och var och en som älskar Gud som har fött, älskar också den som är född av honom. När vi älskar Gud och håller hans bud, då vet vi att vi älskar Guds barn. Detta är kärleken till Gud: att vi håller hans bud. Och hans bud är inte tungaTy allt som är fött av Gud besegrar världen, och detta är den seger som har besegrat världen: vår tro. 1Joh.5:1-4


Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 11 Dagens ord: Rom.1:5-7 Tema: Guds älskade Helsingborg 9 december 2023 Hänvisningstexter: 1Kor.1:2, 2K...