måndag 14 november 2022

Del 15 Fil1:9-11

 



Paulus och de 45 bönerna i hans brev

Del 15

Bibelställe
Vi kanske inte alltid tänker på vilken bönemänniska aposteln Paulus var. Vi ser honom ofta som aposteln som alltid förmedlade evangeliet var han än befann sig. Men förutsättningen för att detta skulle fungera var hans rika böneliv.

Låt oss lära av honom!

 9 Och det är min bön att er kärlek mer och mer ska överflöda i kunskap och omdöme i allt, 10 så att ni kan bedöma vad som är bäst, så att ni kan vara rena och skuldfria på Kristi dag, 11 uppfyllda med rättfärdighetens frukt som kommer genom Jesus Kristus, till Guds ära och pris. Fil.1:9-11 Reformationsbibeln 2016

Anledningen till att jag hämtat dagens text från Reformationsbibeln 2016 är att ordet ”kommer” är markerat kursivt.

Jag uppskattar att man gjort så, för det finns en anledning. Texten vill att vi stannar till och reflekterar. Vad är det då vi ska stanna till för att se? Paulus skriver och ber om bland annat kärlek, kunskap och omdöme. Allt detta ska utmynna att vi ska kunna bedöma vad som är bäst.

Paulus vill också att vi ska inse vår egen begränsning, även om det kan vara svårt att erkänna, men sanningen är så beskaffad. I oss själva kan vi mycket, men det räcker inte för att göra en helhetsbedömning, för vi har uppenbara brister och begränsningar.

Vi behöver låta Jesus ta herraväldet, för annars har vi svårt att vara rena och skuldfria. Här handlar det inte om vår ekonomi, utan hur vårt inre ser ut. Finns det en massa skrot kan vi inte bli uppfyllda med rättfärdighetens frukt!

När jag skriver så är risken stor att köttet skriker och protesterar. Men det hjälper inte, skrik bara.

Nu kommer vi till ordet ”kommer”!

Hur vi än vrider och vänder oss är det bara Jesus som kan ge och uppfylla oss med rättfärdighetens frukt och bara genom Honom. Hur mycket frukt det blir beror på hur mycket utrymme finns i oss, var och en. Det är inte heller något som vi förtjänar eller har rätt att ställa krav på att få från Honom. Lämna allt ditt eget till Gud och ta emot Hans rikedom i Kristus.

(L) De rättfärdiga grönskar som palmer,
    de växer som cedrar på Libanon,
14 (M) planterade i Herrens hus,
    grönskande på vår Guds förgårdar.
15 (N) Även vid hög ålder bär de frukt[c],
    de frodas och grönskar
16 (O) för att förkunna att Herren,
    min klippa, är rättfärdig.
        Ingen orätt finns i honom. Ps92:13-16

 

Psalmisten visste vad det innebar med Guds nåd och han satte denna vetskap mycket högt. Paulus kände Skrifterna väl och förstod även han vad Guds nåd innebar för oss. Utifrån denna vetskap visste han hur viktigt det var med rättfärdighetens frukt.

Den kommer genom Jesus Kristus och att den skulle vara till Guds ära och pris!

Vi ska vara noga med att leva på ett sådant sätt att vi kan ge Gud äran. Risken finns alltid att världens olika riktmärken och erfarenheter tar över och styr oss kristna. Därför ska vi undvika världens värderingar och se på Jesus i stället, där har vi allt vi behöver.

Det är bara i Honom som vi kan överflöda i Hans kärlek, och Paulus hade stor erfarenhet av bristen på kärlek från sitt ”tidigare liv” utan Jesus. Kunskap hade han gott om, men den blev använd på fel sätt, både för egen del och i hans omgivning.

Vad var Paulus hemlighet? Vi läser följande:

19 (J) Jag har genom lagen dött bort från lagen för att leva för Gud. Jag är korsfäst med Kristus, 20 (K) och nu lever inte längre jag, utan Kristus lever i mig. Och det liv jag nu lever i min kropp, det lever jag i tron på Guds Son som har älskat mig och utgett sig för mig. 21 (L) Jag förkastar inte Guds nåd. För om rättfärdighet kunde nås genom lagen, då hade Kristus dött förgäves. Gal.2:19-21

 

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...