måndag 21 november 2022

Del 16 Ef.1:15-23

 



Paulus och de 45 bönerna i hans brev

Del 16

Bibelställe
Vi kanske inte alltid tänker på vilken bönemänniska aposteln Paulus var. Vi ser honom ofta som aposteln som alltid förmedlade evangeliet var han än befann sig. Men förutsättningen för att detta skulle fungera var hans rika böneliv.

Låt oss lära av honom!

15 Sedan jag hört om er tro i Herren Jesus och er kärlek till alla de heliga, 16 upphör jag inte att tacka Gud för er när jag nämner er i mina böner. 17 Jag ber att vår Herre Jesu Kristi Gud, härlighetens Fader, skall ge er vishetens och uppenbarelsens Ande, så att ni får en rätt kunskap om honom. 18 Jag ber att era hjärtan[b] skall upplysas, så att ni förstår vilket hopp han har kallat er till och hur rikt på härlighet hans arv är bland de heliga, 19 och hur oerhört stor hans makt är i oss som tror, därför att hans väldiga kraft är verksam.

Från död till liv

20 Med denna kraft verkade han i Kristus, när han uppväckte honom från de döda och satte honom på sin högra sida i himlen, 21 över alla furstar och väldigheter, makter och herradömen, ja, över alla namn som kan nämnas inte bara i denna tidsålder utan också i den kommande. 22 Allt lade han under hans fötter, [c] och honom som är huvud över allting gav han åt församlingen, 23 som är hans kropp, fullheten av honom som uppfyller allt i alla. Ef.1:15-23

Den här bönen Paulus ber, har jag utskriven och inklistrad i min Bibel. Anledningen är att den har så mycket av allt vi behöver i att läsa, se och kunna leva i vardagen. Här finns allt vad gäller tröst, hopp, motivation, delaktighet som föder tro i våra hjärtan till att följa Jesus.

När jag läser bönen fastnar jag i vers 17

17 Jag ber att vår Herre Jesu Kristi Gud, härlighetens Fader, skall ge er vishetens och uppenbarelsens Ande, så att ni får en rätt kunskap om honom. 

Paulus vill förmedla en hemlighet till oss och som han själv blivit medveten om. Från den stund Jesus uppenbarade sig på Damaskusvägen fick Paulus en helt ny inriktning för sitt liv.

Han var en av de mest pålästa vad gäller Skrifterna (G.T) och han kunde med uppenbarelsen från Jesus koppla ihop Skrifterna. Hans tro blev levande, det var inte längre teoretiskt. Allt sammankopplades med Jesus Kristus.

Därför ber han att vi ska få del av vishetens och uppenbarelsens Ande och det innefattar det viktigaste, Gudsfruktan, vördnaden för Gud vår Far. Genom att be och längta efter det som v 17 vill visa oss får vår relation med Jesus Kristus en ännu större och djupare dimension.

Här prövas även vår gemenskap med Honom! Vad är viktigast för oss och hur prioriterar vi våra liv. Om Paulus ser nödvändigheten i v17 måste vi göra det på samma sätt. Återigen kommer vi en valsituation, ett vägskäl, som kan betyda liv eller död. På de tankarna svarar Paulus i nästa vers.

18 Jag ber att era hjärtan[b] skall upplysas, så att ni förstår vilket hopp han har kallat er till och hur rikt på härlighet hans arv är bland de heliga,

Hjärtat är platsen där allt rent och rätt ska samlas, för att tränga bort allt annat som vill ta oss bort från Jesus! Först när hjärtat blivit rent kan vi förstå hoppet Jesus skänkt oss. Vi står oss slätt om vi inte ser detta sammanhang.

Hoppet föder tro på Honom som i sin tur leder oss i Guds närvaro. Här föds också insikten i vad Hans arv till oss är, nämligen härligheten i Honom. Allt detta kan låta väldigt teoretiskt men verkligheten säger oss att detta ger oss möjlighet att sitta i Guds famn.

13 Men må hoppets Gud uppfylla er med all glädje och frid i tron, så att ni har ett överflödande hopp genom den Helige Andes kraft. Rom.15:13 Reformationsbibeln

Vår innersta längtan är att få leva i glädje och frid i tro, vilket vi inte kan skapa i oss själva. Det är bara genom Jesus och att vi bejakar allt det som Han gjorde och gör för oss. Och allt som Han är!

Våga släppa taget och spring in i Jesu välkomnande famn för här startar Livet.

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...