torsdag 24 november 2022

Del 17 Ef.6:18-20

 



Paulus och de 45 bönerna i hans brev

Del 17

Bibelställe
Vi kanske inte alltid tänker på vilken bönemänniska aposteln Paulus var. Vi ser honom ofta som aposteln som alltid förmedlade evangeliet var han än befann sig. Men förutsättningen för att detta skulle fungera var hans rika böneliv.

Låt oss lära av honom!

 18 Gör detta under ständig åkallan och bön och bed alltid i Anden. Vaka därför och håll ut i bön för alla de heliga. 19 Bed också för mig, att ordet ges åt mig när jag öppnar min mun, så att jag frimodigt gör evangeliets hemlighet känd. 20 För dess skull är jag ett sändebud i bojor. Bed att jag predikar det så öppet och fritt som jag bör. Ef.6:18-20

Tidigare i texten ovan, beskriver Paulus om den andliga vapenrustning som Paulus uppmanar oss att alltid vara klädda i. Han talar inte om någon sorts egenkraft, utan att vi ska förlita oss Jesus.

Den här bönen är en vägledning över hur vi ska be! Han nämner ingenstans om att det ska vara en massa vackra, inlärda ord utan han menar att vi alltid ska be i Anden!

Hur går då det till, kan vi fråga oss! Det är aldrig fel att fråga, det är alltid rätt! När vi ställer frågor till någon bör vi vara beredda på att få många olika svar. Men vad säger Paulus som svar på våra frågor?

Lite av hemligheten finner vi följande text:

Om ni nu har tröst hos Kristus, uppmuntran av hans kärlek och gemenskap i Anden, om medkänsla och barmhärtighet betyder något, gör då min glädje fullkomlig genom att ha samma sinnelag och samma kärlek och genom att vara ett i själ och sinneVar inte självupptagna och stolta. Var i stället ödmjuka och sätt andra högre än er själva. Se inte på ert eget bästa utan tänk på andras. Fil.2:1-4

När vi föds på nytt, och har sagt nej till jaget och fått det nya livet i Honom, då kan vi ha en livgivande gemenskap med den helige Ande. Det har vi löften på och på dessa kan vi alltid luta oss emot.

Det finns ingen form av prestation – utan allt handlar om att följa med Honom som sagt – FÖLJ MIG!

Som kristna har vi en enda kallelse och den är att tillhöra Jesus Sedan kommer det annat, som Jesus kommer att visa oss. Men en sak i sänder. Jesus vet precis när, var och hur! Det är bra att utrusta sig med tålamod i gudomlig längtan, tills Han säger: - Nu går vi!

I väntans tid är bönen en angenäm ”sysselsättning” och där i bönens härlighet kan vi nämna alla våra tankar och dela vår längtan, för den helige Ande vet allt.

Ett lämpligt böneämne är att be för våra andliga ledare om blodets beskydd och att de har en eldsmur som skydd. Varför inte be om andliga fäder! Paulus ber om förbön. Varför? ” . Bed att jag predikar det så öppet och fritt som jag bör.”

Det var ingen självklarhet för Paulus att bara ställa sig upp och ge ut evangeliets hemlighet för de som lyssnade. Att han hade Jesus som ”backup” vet vi, men han var även beroende av bön från de som älskade honom.

Hur ber vi då i Anden? Jag tror det beror mycket på person till person. Men det finns ett litet mönster att följa:

·         Lägg ner allt som varit under dagen

·         Låt stillheten få fäste

·         Har något gått fel under dagen som poppar upp – lämna det till Jesus

·         Lyssna

·         Lyssna igen

·         Plötsligt är det bara där och bönen flödar – du är inte ensam, ni är två

Men, så enkelt kan det inte vara säger någon. Jo, det enkla är det som tillhör Guds rike. Ju mer vi krånglar till det desto längre har vi till friden och närheten till härligheten.

 16 Men närhelst någon omvänder sig till Herren, tas slöjan bort17 Herren är Anden, och där Herrens Ande är, där är frihet. 18 Och vi alla som med avtäckt ansikte skådar Herrens härlighet som i en spegel, vi förvandlas till en och samma bild, från härlighet till härlighet. Det sker genom Herren, Anden. 2Kor.3:16-18

 

 

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...