tisdag 8 november 2022

Del 13 Gal.6:18

 

Paulus och de 45 bönerna i hans brev

Del 13

Bibelställe
Vi kanske inte alltid tänker på vilken bönemänniska aposteln Paulus var. Vi ser honom ofta som aposteln som alltid förmedlade evangeliet var han än befann sig. Men förutsättningen för att detta skulle fungera var hans rika böneliv.

Låt oss lära av honom!

18 Vår Herre Jesu Kristi nåd vare med er ande, bröder. Amen. Gal.6:18

Här har vi ytterligare en kort bön som avslutar brevet till galaterna. För att få klarhet i vad som Paulus menar i sin korta bön behöver vi läsa texterna före.

Paulus börjar sitt brev med att skälla ut församlingen. Detta beror på att det kommit ”lärare” som vill få dem att omskära sig vilket några även fullföljt. Paulus är förtvivlad.

11 Jag vill göra klart för er, bröder, att det evangelium som jag har predikat inte kommer från människor. 12 Jag har inte fått det eller lärt mig det av någon människa. Jag har tagit emot det genom en uppenbarelse från Jesus Kristus. 13 Ni har ju hört hur jag tidigare uppträdde som jude, hur jag ytterst våldsamt förföljde Guds församling och försökte utrota den, 14 och hur jag gick längre i judendom än många jämnåriga i mitt folk. Mer fanatiskt än de ivrade jag för mina fäders stadgar. Gal.1:11-14

Paulus vill påminna om att Jesus har fullbordat lagen och att vi kan leva i Honom i trygghet i vetskapen om den nåd Gud gett oss genom Jesu död och uppståndelse. Vi behöver inga extra tillägg, inte heller behöver något raderas från evangeliet.

Handen på hjärtat vänner! Hur har vi det med regler och förordningar i våra liv som på olika sätt drar oss bort från Jesu härlighet. Lever vi efter nåden eller lagen?

Johannes påminner oss om följande:

16 Av hans fullhet har vi alla fått, nåd och åter nåd17 Ty lagen gavs genom Mose, nåden och sanningen kom genom Jesus Kristus. 18 Ingen har någonsin sett Gud. Den Enfödde, som själv är Gud, [b] och är hos Fadern, har gjort honom känd. Joh.1:16-18

Församlingen i Galatien höll på att bli ”religiösa” i stället för att vandra i Anden. Det religiösa livet föds inte av Anden utan av lagen och det livet för oss bort från Jesus. Jesus var inte moralist.

Thomas sade: "Herre, vi vet inte vart du går. Hur kan vi då känna vägen?" Jesus sade till honom: "Jag är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom migJoh.14:5-6

Paulus nämner ”er ande” i sin bön. Det är här vi har vårt liv med den helige Ande som är vår Hjälpare och som uppmuntrar och förmanar. Är inte vår ande i liv, förtvinar resten av vår skapelse.

Jesus är större än våra begränsade tankar. Samma sak gäller våra känslor. Det finns inget som kan lura oss så mycket som våra känslor. De är försåtliga och det beror ofta på att de är styrda av världen runt oss och vår egen mänskliga natur. Alltså inte mycket att hålla i när stormen viner.

Jesus säger följande till oss:

 31 Gör er därför inte bekymmer och fråga inte: Vad skall vi äta? eller: Vad skall vi dricka? eller: Vad skall vi klä oss med? 32 Efter allt detta söker hedningarna, men er himmelske Fader vet att ni behöver allt detta. 33 Nej, sök först Guds rike och hans rättfärdighet, så skall ni få allt det andra också. 34 Gör er alltså inte bekymmer för morgondagen. Den skall själv bära sitt bekymmer. Var dag har nog av sin egen plåga. Matt.6:31-34

Paulus säger även följande:

17 Herren är Anden, och där Herrens Ande är, där är frihet. 18 Och vi alla som med avtäckt ansikte skådar Herrens härlighet som i en spegel, vi förvandlas till en och samma bild, från härlighet till härlighet. Det sker genom Herren, Anden. 2Kor.3:17-18

 Vad ville Paulus med sin bön? Jag uppfattar att Paulus vill att församlingen ska bli kvar i de första lärdomarna som han undervisade om när han startade församlingen. Paulus förmedlade då det fulla evangeliet rent och klart. Människor blev förvandlade och församlingen växte.

Precis samma budskap gäller i dag att leva och dela det fulla evangeliet.

 

 

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 11 Dagens ord: Rom.1:5-7 Tema: Guds älskade Helsingborg 9 december 2023 Hänvisningstexter: 1Kor.1:2, 2K...