måndag 30 januari 2023

Betraktelse över och kring Joh.7:52








Hur läste de egentligen och vad?

Betraktelse kring Joh.7:52

 

Helsingborg 8 januari 2023

 

50 Nikodemus, han som tidigare hade kommit till Jesus och som var en av dem, sade: 51 "Inte dömer väl vår lag någon utan att man först hör honom och tar reda på vad han har gjort?" 52 De svarade: "Är kanske du också från Galileen? Om du undersöker Skriften skall du se att ingen profet kommer från Galileen." Joh.7:50-52

Nikodemus väcker en fråga som bygger på Mose lag. Den bygger på att var och en som anklagas för ett brott, har rätten att bli hörd. Översteprästerna och de samlade fariseerna verkar bortse från detta i deras hat mot Jesus, och de söker även efter ett tillfälle att gripa Jesus.

Det som är verkligt allvarligt är att de inte håller sig till sanningen! Fariseerna var renlärighetens väktare, men hur de själva efterlevde läran, verkar vara det si och så med. De påstår nämligen att det inte har kommit några profeter från Galileen. Men där har de helt fel! Profeterna Jona och Nahum kom båda från Galileen.

Är det inte bara att rycka på axlarna och gå vidare när man läser allt detta? Det är upp till var och en att ta beslut om texten ovan är viktig eller inte. Vi ska komma ihåg att all text i Skriften har ett syfte. För min egen del är det viktigt att se misstaget som den religiösa eliten begår här.

Det hebreiska ordet yirah är ett samlingsord för gudsfruktan eller vördnadens Ande.

Det är här det brister för de religiösa ledarna, som gjorde allt för att få bort Jesus. Samtidigt kan vi se att de inte var så pålästa som de påstod sig vara! Jesus är Guds son, vår Frälsare. Gud själv sände honom och den helige Ande bistod honom. det finns belägg för detta i hela dåtidens bibel, Gamla Testamentet.  Detta borde de ”skriftlärda” ha sett!

Paulus förklarar varför de inte kunde se:

12 Då vi har ett sådant hopp, går vi helt öppet till väga 13 och gör inte som Mose, han som hängde en slöja för sitt ansikte, för att Israels barn inte skulle se hur det som bleknade försvann14 Men deras sinnen blev förstockade. Än i dag finns samma slöja kvar när gamla förbundets skrifter föreläses, och den tas inte bort, först i Kristus försvinner den. 15 Ja, än i dag ligger en slöja kvar över deras hjärtan när Mose föreläses16 Men närhelst någon omvänder sig till Herren, tas slöjan bort. 17 Herren är Anden, och där Herrens Ande är, där är frihet. 18 Och vi alla som med avtäckt ansikte skådar Herrens härlighet som i en spegel, vi förvandlas till en och samma bild, från härlighet till härlighet. Det sker genom Herren, Anden. 2Kor.3:12-18

Paulus skriver denna text med vånda, men han förmedlar sanningen och beskriver orsaken till den hårdnackade attityd som fanns och finns mot budskapet om Jesus Kristus. För många judar måste det varit jobbigt att läsa och ta del av Paulus text.

Jag ska nu komma in på anledningen till att jag skriver om detta idag!

Under 2022 och in på de få dagarna som gått av 2023 har tiden varit präglad av ordväxlingar i sociala medier, debatter i tidningar och även mellan olika församlingar. Det har varit olika ämnen och allt tar sitt bränsle utifrån Bibeltolkningar. Listan hade blivit lång om jag hade satt namn på alla ämnen i debatterna. Jag avstår från det.

Det hebreiska ordet yirah är ett samlingsord för gudsfruktan eller vördnadens Ande.

Jag har skrivit det som står ovan tidigare i min text, men jag blir tvungen att ännu en gång sätta dem på pränt. Varför? Jag vill alltid leva i gudsfruktan (vördnad för Gud). Samtidigt är jag fullt medveten om att jag brister. Det naturliga är att be om förlåtelse, ta emot nåden och gå vidare i frihet.

En fråga som ständigt återkommer i mitt inre är: ”Hur vågar man medvetet förändra och förvanska Guds eget ord till oss?

Det som gör mig bedrövad är hur skoningslöst man tolkar Bibelns ord och för egna syften. Jag kan utläsa en respektlöshet utan motstycke. Men vi ska komma ihåg att det inte är något nytt fenomen. Det räcker att vi åter läser texten vi började med.

Det finns ingen välsignelse, frid eller glädje i att frisinnat tolka bibeltexterna. Det föder bara splittring, osämja och tacksamheten dunstar som aceton. Det som blir kvar är ett tomt skal; utan innehåll.

 30 När Jesus hade fått det sura vinet, sade han: "Det är fullbordat." Och han böjde ner huvudet och gav upp andan. Joh.19:30

I stor tacksamhet kan vi se hur Jesus fullbordade sin vandring här på jorden genom sin död på korset, han begravdes och uppstod på tredje dagen. Han klarade att leva helt syndfri, och därför kunde han ta på sig all vår skuld, skam och synd. Han höll också sitt löfte om den helige Ande, vår Hjälpare. Varför blev Jesu liv en sådan seger. Han levde i full yirah, det Fadern sa, det gjorde Jesus. Han protesterade aldrig. Han levde i konstant lydnad till Fadern.

När jag tänker på den progressiva utvecklingen bland kristna idag blir jag mycket fundersam! Hur kan man som människa sätta sig över Guds ord och samtidigt påstå att man vill förmedla Guds ord. Hur jag än tänker får jag inte ihop berättelsen de ger till oss. Men, nu börjar även jag att ge mig in i debatten, eller…..?

Jag vill nog hellre se det som en varningssignal till alla som lyssnar och till de som ger ut budskapet. Är det enligt Bibeln rätt att göra så? Vi läser vad Petrus skriver:

Men ni är ett utvalt släkte, ett konungsligt prästerskap, ett heligt folk, ett Guds eget folk, för att ni skall förkunna hans härliga gärningar, [e] han som har kallat er från mörkret till sitt underbara ljus. 10 Ni som förut inte var ett folk är nu Guds folk, ni som inte hade fått barmhärtighet har nu fått barmhärtighet. 1Petr.2:9-10

Paulus skriver följande:

22 Andens frukt däremot är kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, 23 trohet, mildhet och självbehärskning. Sådant är lagen inte emot. [c] 24 De som tillhör Kristus Jesus har korsfäst sitt kött med dess lidelser och begär25 Om vi har liv genom Anden, låt oss då även följa Anden. 26 Låt oss inte söka tom ära, inte utmana varandra och inte avundas varandra. Gal.5:22-26

En liten historiebeskrivning.

Vår värld har succesivt förändrats. Mycket har blivit bra, men ännu mer har blivit mycket sämre. Det finns ett namn på det; individualismen, som humanister menar är den enda vägen till total lycka. Man formar läran utifrån att allt är mätbart och att var och en ska leva för att tillfredsställa jaget där all sanning finns. TRAGISKT.

34 Fariseerna hörde att Jesus hade gjort sadduceerna svarslösa och samlades kring honom. 35 En av dem, en laglärd, ville sätta honom på prov och frågade: 36 "Mästare, vilket är det största budet i lagen?" 37 Han svarade: "Du skall älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela ditt förstånd. [e] 38 Detta är det största och främsta budet. 39 Sedan kommer ett som liknar det: Du skall älska din nästa som dig själv. [f] 40 På dessa två bud hänger hela lagen och profeterna."[g] Matt.22:34-40

 

 

Vart tog detta vägen när de skriftlärda och fariseerna smidde planer för att få bort Jesus. Var tog det dubbla kärleksbudet vägen i alla debatter och dagens ordstrider. Nästan alla debattartiklar jag läst 2022 har alltid börjat med en insmickrande, överslätande text som sedan har gått över till en skoningslös knock-out.

Jesus bemötte också skoningslöst de som förvanskade sanningen och han sparade inte på krutet. Men det finns en stor skillnad! Jesus var ALLTID noga att skilja på sak och person. Han älskade ALLA människor, men hatade all synd. Han SÅG människan, Guds avbild, och han visste hur vi skulle bli fria, och därför reagerade han så starkt på SYNDEN.

De levde i fångenskap och det var den som Jesus gjorde det möjligt att bli befriad ifrån och istället ville han föra alla oss människor in i Guds rike för att få del av himlen genom Jesus Kristus.

Paulus påminner oss om följande:

Nu, liksom när jag var på väg till Makedonien, uppmanar jag dig att stanna kvar i Efesus och förmana somliga där att inte förkunna falska läror och befatta sig med myter[a] och ändlösa släktregister. Sådant leder till strider och tjänar inte en gudomlig undervisning i tron. Vad all förmaning syftar till är kärlek av ett rent hjärta, av ett gott samvete och av en uppriktig tro. Detta mål har somliga förlorat ur sikte och så förfallit till tomt pratDe vill vara lärare i lagen men förstår varken vad de säger eller vad de så säkert uttalar sig om. 1Tim.1:3-7

Jag vet att lösningen finns i Guds ord. Problemet verkar vara att vi har svårt att följa och leva efter ordet. Men hur det än ser ut står Jesus där med sin öppna famn och säger till oss alla : ”Följ mig” Hela hans person är full av förlåtelse, förutsättningen är att vi medvetet och i sanning erkänner vår synd.

17 Inte sände Gud sin Son till världen för att döma världen utan för att världen skulle bli frälst genom honom. 18 Den som tror på honom blir inte dömd, men den som inte tror är redan dömd, eftersom han inte tror på Guds enfödde Sons namn. 19 Och detta är domen: ljuset kom till världen och människorna älskade mörkret och inte ljuset, eftersom deras gärningar var onda. Joh.3:17-19  

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...