lördag 21 januari 2023

Del 31 2Tess.3:2-5

 

Paulus och de 45 bönerna i hans brev

Del 31

Bibelställe 2Tess.3:2-5
Vi kanske inte alltid tänker på vilken bönemänniska aposteln Paulus var. Vi ser honom ofta som aposteln som alltid förmedlade evangeliet var han än befann sig. Men förutsättningen för att detta skulle fungera var hans rika böneliv.

Låt oss lära av honom!

 

För övrigt, bröder, be för oss att Herrens ord snabbt utbreder sig och blir ärat, liksom hos er, och att vi blir räddade från fientliga och onda människor. Alla har ju inte tron. Men Herren är trofast. Han skall styrka er och skydda er för den onde. I Herren har vi det förtroendet för er att ni gör och kommer att göra det vi föreskriver er. Må Herren leda era hjärtan in i Guds kärlek och Kristi uthållighet. 2Tess.3:2-5

Här är en annorlunda bön, om vi jämför med de andra som vi läst tillsammans. Paulus litar på sina medarbetare och de församlingsledare som han har insatt i arbetet för att Guds ord ska spridas. Det finns en ömsesidig glädje, både från Paulus som är avsändare och till adressaten.

V 5 har så mycket att säga oss som vi bör ta djupt in i vår ande. Paulus menar att vi ska inse betydelsen av att vara ledda av Herren genom våra hjärtan. Samtidigt vet vi att hjärtat kan vara ett bedrägligt ställe. Paulus tankegångar är annorlunda. Det bygger på den förtrolighet som blev under Paulus vistelse hos dem. Ett hjärtligt sinnelag, fött genom Guds ord.

Versen avslutas med Guds kärlek och Kristi uthållighet. Det råder idag stor brist på uthållighet, alltså att hålla fast vid något. Detta med uthållighet är lika stor bland världens och Guds folk. Jag tror att det beror på individualismens fångenskap. Hur ska man kunna vara uthållig om allt kretsar kring ens egen person? Att gå på gymmet, eller ta sig igenom sin löprunda, där fordras uthållighet. Det blir svårare när det kommer till relationer, arbete och annat där det finns fler krav inblandade.

V 4 har ledordet förtroende och det jag har varit inne på i ömsesidighetens betydelse. Det finns en nyckel för att skapa förtroende och det är att bland veta vilken roll jag har. När någon får ett jobb/uppdrag medföljer en arbetsbeskrivning. Denna måste vara som en checklista för att säkerställa att arbetet blir rätt utfört. Jag säger mitt ja, till arbetsbeskrivningen och arbetsgivaren i sin tur litar på att den följs. I min roll är jag en del av arbetslaget.

Jag ber för dem. Det är inte för världen jag ber utan för dem som du har gett mig, eftersom de är dina. 10 Allt mitt är ditt och allt ditt är mitt, och jag är förhärligad i dem. 11 Jag är inte längre kvar i världen, men de är kvar i världen när jag går till dig. Helige Fader, bevara i ditt namn dem som du har gett mig, för att de skall vara ett, liksom vi är ett. Joh.17:9-11

På ett sätt är detta en arbetsbeskrivning, men samtidigt kan vi kalla det för en förtroendeförklaring. Att kunna lita på någon ger förtroende och min identitet förstärks utifrån att det finns en relation i förtröstan.

Paulus skriver i vers 2 att det finns fientliga och onda människor och de har till uppgift att hindra Guds ord spridning. Att de är onda och fientliga beror på att de inte har tron, enligt Paulus. Att det är så, kan vi alla skriva under på! I nästa mening står det hur vi blir beskyddade genom löftet vi har att Herren är trofast.

I sitt första brev till Tessalonike skriver Paulus också om trofasthet!

23 Må fridens Gud själv helga er helt och fullt, och må er ande, själ och kropp bevaras hela, så att ni är utan fläck vid vår Herre Jesu Kristi ankomst. 24 Trofast är han som har kallat er, han skall också utföra sitt verk. 1Tess.5:23-24

Här får vi reda på att Herren är trofast, men det finns också ett bärande löfte till oss. Jesus kommer att slutföra sitt verk och det gäller även för oss idag.

När jag läser alla Paulus böner upptäcker jag en samklang. Det genomgående är uppmuntran och åter uppmuntran, förmaning i kärlek. Här finns också en stor dos med hopp som bygger på alla löften i Guds ord. Allt detta skapar ett bindemedel, ett kitt och det ger oss tillförsikt och trygghet.

Den som är fast i sitt sinne bevarar du i frid,




i frid, ty på dig förtröstar han.
Förtrösta på Herren till evig tid,
    ty Herren Herren är en evig klippa. Jes.26:3-4

 

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...