tisdag 24 januari 2023

 



Paulus och de 45 bönerna i hans brev

Del 32

Bibelställe
Vi kanske inte alltid tänker på vilken bönemänniska aposteln Paulus var. Vi ser honom ofta som aposteln som alltid förmedlade evangeliet var han än befann sig. Men förutsättningen för att detta skulle fungera var hans rika böneliv.

Låt oss lära av honom!

16 Må han som är fridens Herre ge er sin frid alltid och på allt sätt. Herren vare med er alla. 2Tess.3:16

Jag blir så fascinerad av versen ovan! Tänk att få med så mycket i enda vers och allt handlar om evangeliet. Vad är då evangeliet? Gud längtar efter att ha relation med oss och därför lät han sin son dö i vårt ställe tillsammans med allt vårt bråte. Vi fick tillbaka livet så som det var tänkt från början, genom Jesu död och uppståndelse.

När versen blir verklig för oss, inser vi vidden av Jesu verk för oss och det var att vi skulle få frid med Honom. Inte bara en liten stund, utan versen säger att vi kan få frid för alltid och på alla sätt. Jag bara undrar, kan vi till fullo omfamna eller förstå denna stora nåd?

79 gånger nämns ordet frid enligt SFB

Vi har alla våra favoritställen vi återkommer till för att läsa och hämta Guds frid. Jakob skriver följande till oss:

 17 Men visheten ovanifrån är först och främst ren, vidare fredlig, mild, foglig, fylld av barmhärtighet och goda frukter, opartisk och uppriktig. 18 Rättfärdighetens frukt sås i frid och ges åt dem som skapar frid. Jak.3:17-18

Texten ovan kan man utan tvekan stanna till vid, för här finns också mycket av den välsignelse Gud vill ge oss. Jag hämtar orden så att vi kan se dem!  Visheten som är ren, fredlig, mild, foglig, fylld av barmhärtighet och goda frukter, opartisk och uppriktig. Här träder Jesus fram och hans karaktärsdrag.

När vi läser Paulus text och Jakobs text sammanflätas budskapet av orden fridens Herre. Men där finns en viktig information i v 18 där Jakob sätter upp ett villkor. I den versen finns också mycket innehåll som jag skulle kunna beröra, men jag tar det vid ett annat tillfälle. Ta gärna en stund och läs v 18 sakta och låt den sjunka in djupt i anden.

Vi återgår till Paus text igen och de fem sista orden där det står: ”Herren vare med er alla.” Jag markerade alla med avsikt för att vi ska se att det står alla. Herrens frid är inte reserverad till några stycken, utan till alla.

Nu kommer frågan, som mänskligheten brottats med i alla tider: Hur får man frid med Gud?

Trots att friden beskrivs på 79 ställen har vi alla problem då och nu att uppleva den. Två faktorer som spelar roll är följande:

1.    Att överlämna allt sitt eget och bli född på nytt!

2.    Ett viljebeslut!

Punkt två hoppar säkert många till vid och jag får erkänna att det gör jag också. Jag tror att vi reagerar utifrån att det ska vara en prestation. Låt mig visa på hur jag tänker!

Vi har fått en gåva från Gud och den består i att vi har fått en fri vilja och i denna fria vilja finns konsekvens i hur vi väljer. Här får jag ge ett exempel från mitt eget liv. Jag gick runt med en kateter i åtta månader och det var en pärs. Vissa dagar var humöret på topp och andra dagar långt nere i källaren. Jag minns dagen när det vände! Hur? Jag fick göra en bekännelse och ur denna kunde friden ta herraväldet. Ett aktivt val.

Jag tror också att svaret på frågan kan jämföras med att leva i tacksamhet. Det finns ett ”släktskap” i begreppen tacksamhet och frid. Hur det än ser ut så finns det saker att vara tacksam för. Att ropa till Gud att han ska ge oss frid är också det ett aktivt val.

Vi ska också vara uppmärksamma på att där friden nämns kopplas det ofta till ett löfte och att känna till dessa löften är en stor välsignelse och glädjekälla. Paulus skriver följande:

 12 Och vidare säger Jesaja: Ett skott av Isais rot, han som står upp för att regera över hedningarna, på honom skall hedningarna hoppas. [e] 13 Må hoppets Gud uppfylla er med all glädje och frid i tron, så att ni överflödar i hoppet genom den helige Andes kraft. Rom.15:12-13

Jag kan inte riktigt släppa detta med att det finns ett viljebeslut! Jag väljer en text från Psaltaren.

Kom, barn, och lyssna till mig,
    jag skall lära er att frukta Herren.
13 Är du en människa som älskar livet
och vill se goda dagar?
14 Avhåll då din tunga från det som är ont,
dina läppar från att tala svek.
15 Vänd dig bort från det onda och gör det goda,
sök friden och jaga efter den.
16 Herrens ögon är vända till de rättfärdiga
och hans öron till deras rop. Ps.34:12-16

Kung David hade stor erfarenhet av både goda och onda dagar och han insåg att det bästa var, att ha en levande relation med Herren. Återigen ett viljebeslut. Som jag sa tidigare har vi även punkt ett. Här finns möjligheten att på ett annorlunda sätt finna friden, den som övergår allt förstånd. I punkt ett har ett överlämnande skett och det är ”lättare” att ta emot när inte mitt eget styr längre.

Avslutar med Davids ord:

Salig är den som inte följer de ogudaktigas råd
och inte går på syndares väg
    eller sitter bland bespottare
utan har sin glädje i Herrens undervisning[a]
och begrundar hans ord dag och natt.
Han är som ett träd,
    planterat vid vattenbäckar,
vilket bär sin frukt i rätt tid
    och vars blad inte vissnar.
Allt vad han gör lyckas väl. Ps.1:1-3

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...