torsdag 15 december 2022

Del 23 1Tess.1:2-4

 



Paulus och de 45 bönerna i hans brev

Del 23

Bibelställe
Vi kanske inte alltid tänker på vilken bönemänniska aposteln Paulus var. Vi ser honom ofta som aposteln som alltid förmedlade evangeliet var han än befann sig. Men förutsättningen för att detta skulle fungera var hans rika böneliv.

Låt oss lära av honom!

Vi tackar alltid Gud för er alla när vi nämner er i våra böner, ty inför vår Gud och Fader tänker vi ständigt på er gärning i tron, ert arbete i kärleken och er uthållighet i hoppet till vår Herre Jesus Kristus. Vi vet att ni bröder, Guds älskade, är utvalda av Gud. 1Tess.1:2-4

Det är fascinerade och inspirerande att läsa Paulus böner. Vi kan se hur olika alla bönerna är i dess innehåll. Det vi kan se i alla bönerna är följande:

·         Hans stora kärlek till Fadern, Sonen och den helige Ande

·         Hur han har överlämnat hela sitt liv till Jesus

·         Hans trygghet, trofasthet och glädje att vara en Herrens tjänare

·         Han älskade sina församlingar

·         Han älskade människor

·         Hur han uppmuntrade, förmanade och ivrade för Guds Ord, Skrifterna.

Det finns säkert fler punkter, men vi kan stanna vid de dessa och fundera lite över kristenheten i dag. Vågar jag säga att det vore bra med, inte bara en Paulus, utan flera som kom på besök.

Hur han hade agerat och undervisat vet jag så klart inget om, men jag är övertygad om att han inte skulle vara speciellt imponerad av det aktuella läget i vårt land. Vi bör påminna oss om att Paulus kunde vara mycket kärleksfull, men också mycket skarp, och orädd att påminna om synden.

Vi kan kort återgå till dagens bön och tacksägelse, som är riktad till församlingen och ledarskapet i Tessalonike. Han har bara gott att säga till dem. Han nämner om deras uthållighet och hoppets betydelse.

Vi kan säkert känna igen oss i att vi har hopp, men hur är det med uthålligheten? Här finns mycket som vi behöver fundera över vad gäller uthållighetens välsignelse. Jag tänker på bön i våra församlingar. Många församlingar har ett rikt och välsignat böne arbete som bygger på just uthållighet. Men tyvärr finns det allt för många med ett bristfälligt böne arbete.

Dömer jag nu? Nej, jag kan bara konstatera fakta från gjorda undersökningar. Vi kan ta bibelläsning i vårt land som jämförelse! 7% av alla kristna män och 13% kvinnor läser Bibeln dagligen. Varför denna jämförelse?

Bränslet till att be kommer genom att läsa Bibeln, hela Bibeln, Gamla och Nya testamentet är lika viktiga! Jag tror att Paulus hade gjort ett kraftigt nedslag i denna problematik.

Hur känner jag igen problemet? Jag tar den närmsta vägen och går till mig själv! Min disciplin till bön och bibelläsning var inget att skryta med precis om jag ser tillbaka 5 till 10 år tillbaka. Allt förändrades när jag fick lämna mitt ego och ge platsen till Jesus i stället.

19 Ty jag har genom lagen dött bort från lagen för att jag skall leva för Gud. Jag är korsfäst med Kristus, 20 och nu lever inte längre jag, utan Kristus lever i mig. Och det liv jag nu lever i min kropp, det lever jag i tron på Guds Son, som har älskat mig och utgivit sig för mig. Gal.2:19-20

Tack och lov så är jag inte färdig, utan jag tillåter den helige Ande utföra sitt verk.

För Paulus del blev han förvandlad på ett ganska brutalt sätt och som förde honom in i sin tjänst. Damaskusvägens händelse satt djup i Paulus.

Jag tror att bönen ovan som vi började med var ett resultat av ett gediget arbete i uthållighet oh förtröstan byggt på Guds Ord. Den helige Ande använde Paulus till att undervisa på ett grundligt sätt. Det mönstret är även vårt mönster oberoende om vi är ledare eller lärjungar.

Vi vet att ni bröder, Guds älskade, är utvalda av Gud. V4

Här finns en hemlighet! Paulus påminner i bönen om att de är utvalda! Hur ser vi på oss själva idag? Ser vi oss som utvalda eller bara en del av skocken. Om det finns en osäkerhet eller att vissheten saknas över detta är det dags att gå till Gud med dessa tankar!

All ängslighet som finns i kristenheten i Sverige idag bygger på vår brist på identitet. Vem är jag och vart är jag på väg? Gud väntar bara på att vi ska ropa till Honom, så att vi kan få Hans vägvisning in i vår rätta identitet.

Paulus nämner hoppet i sin bön och någon frågar kanske hur får jag tillbaka hoppet? Genom att läsa Bibeln och kasta sig i Guds famn i bönens kraft. Paulus beskriver detta i följande text:

 Så förmanar jag nu er, bröder, vid Guds barmhärtighet, att frambära era kroppar som ett levande och heligt offer som behagar Gud - er andliga gudstjänst. Och anpassa er inte efter den här världen, utan låt er förvandlas genom sinnets förnyelse, så att ni kan pröva vad som är Guds vilja, det som är gott och fullkomligt och som behagar honom.

Ty i kraft av den nåd som jag har fått säger jag till var och en bland er: ha inte högre tankar om er själva än ni bör ha utan tänk förståndigt, efter det mått av tro som Gud har tilldelat var och en. Rom.12:1-3

 

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...