tisdag 13 december 2022

Del 22 Kol.4:2-6

 



Paulus och de 45 bönerna i hans brev

Del 22

Bibelställe
Vi kanske inte alltid tänker på vilken bönemänniska aposteln Paulus var. Vi ser honom ofta som aposteln som alltid förmedlade evangeliet var han än befann sig. Men förutsättningen för att detta skulle fungera var hans rika böneliv.

Låt oss lära av honom!

Var uthålliga i bönen, vaka och be under tacksägelse. Be också för oss att Gud öppnar en dörr för ordet, så att vi kan predika Kristi hemlighet - det är för den jag är fånge - och att jag talar som jag bör, när jag avslöjar den. Uppträd förståndigt mot dem som står utanför och ta vara på varje tillfälle. Ert tal skall alltid vara vänligt, kryddat med salt, så att ni vet hur ni bör svara var och en. Kol.4:2-6

 

Texten ovan, har två olika delar som är sammankopplade till en enhet. Här finns vägledning i det kristna livets grunder. Det finns också en missionsbefallning.

Vi börjar med bönen. Den har tre bärande delar, vilka är följande:

·         Uthållighet

·         Vaka

·         Tacksägelse

Orden ”uthållighet och tacksägelse” har vi tidigare berört, men det skadar aldrig att påminna om dess betydelse. Att vara uthållig innebär att hålla fast och be tills svaret kommer. Desto längre det dröjer, desto viktigare att fortsätta.

Tacksägelse är för många människor något främmande, tyvärr även för många kristna. Hur mörkt det än är, finns det tacksägelseämnen. Ett skarpt påstående kanske, men sanningen finns där.

Ordet ”vaka” i samband bön kan vara lätt att missuppfatta! När vi läser texten kan vi uppfatta det som att vi alltid ska vaka. Men sunt förnuft säger oss att det är en omöjlighet. Bibeln säger på olika ställen att vi ska vara noga med vila och återhämtning.

När jag läser texter med ordet ”vaka” uppfattar jag att ordet beskriver en mångfacetterad uppmaning till att vara uppmärksam. Hur tänker jag då? Att vaka i bönen är att lyssna till den helige Andes vägledning. Vi bör också vara uppmärksamma på den tid vi befinner oss i som försöker förändra allt till det sämre.

Med detta i åtanke blir det lättare att förstå de två nästkommande verserna. Jag ska beröra några ord i vers 5:

” och ta vara på varje tillfälle.” v5b

Där tar det stopp för många av oss, inklusive mig i mitt tidigare liv. Vad blev förändringen för mig?

Gud ledde mig till olika platser på nätet. Här vill jag nämna två hemsidor Apologia med Stefan Gustavsson som ledare och Svenska evangeliska alliansen med Olof Edsinger som ledare. Den gemensamma nämnaren är apologetiken, vilket innebär att förklara och försvara evangeliet.

Här fick jag svar på de flesta av mina frågor och det skapade trygghet i att kunna ge svar på frågor från dem jag samtalar med. Jag är inte längre ”rädd” för frågorna. Samtidigt är jag inte heller rädd för att svara att jag inte vet! Det blir då mycket lättare att följa vers 6.

·         Vänligt

·         Kryddat med salt

50 Salt är bra, men om saltet förlorar sin sälta, hur skall ni då få det salt igen? Ha salt i er och håll fred med varandra!" Mark.9:50

Salt är ett konserveringsmedel, smaksättare och tyvärr halkbekämpningsmedel här i Skåne. Men saltet viktigaste syfte är att vara en del av evangeliets budskap.

Sammanfattningsvis!

Dagens bön är viktig, den är vägledande, uppmuntrande och har en mycket viktig förmaning. Många säger att Jesus är deras föredöme, men det räcker inte. Vår kallelse är att FÖLJA HONOM. Däremot kan vi säga att Paulus är ett av många föredömen och som vi kan lära oss mycket av genom alla hans texter.

Vi bör ställa oss frågan: ”var fick Paulus allt ifrån?” Svaret är givet – genom Jesu Kristi uppenbarelse i att lyssna, lyda och GÅ!

SE orden:

11 Jag vill göra klart för er, bröder, att det evangelium som jag har predikat inte kommer från människor. 12 Jag har inte fått det eller lärt mig det av någon människa. Jag har tagit emot det genom en uppenbarelse från Jesus Kristus. 13 Ni har ju hört hur jag tidigare uppträdde som jude, hur jag ytterst våldsamt förföljde Guds församling och försökte utrota den, 14 och hur jag gick längre i judendom än många jämnåriga i mitt folk. Mer fanatiskt än de ivrade jag för mina fäders stadgar. Gal.11-14

Därför kan vi tryggt följa de instruktioner Paulus så frimodigt ger till oss. Han vill inte framhäva sig själv, utan bara förhärliga Jesus Kristus.

Var uthålliga i bönen, vaka och be under tacksägelse. Be också för oss att Gud öppnar en dörr för ordet, så att vi kan predika Kristi hemlighet - det är för den jag är fånge - och att jag talar som jag bör, när jag avslöjar den. Uppträd förståndigt mot dem som står utanför och ta vara på varje tillfälle. Ert tal skall alltid vara vänligt, kryddat med salt, så att ni vet hur ni bör svara var och en. Kol.4:2-6

 

Guds frid

 

 

 

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...