måndag 31 oktober 2022

Del 11 2Kor.9:12-15

 


Paulus och de 45 bönerna i hans brev

Del 11

Bibelställe
Vi kanske inte alltid tänker på vilken bönemänniska aposteln Paulus var. Vi ser honom ofta som aposteln som alltid förmedlade evangeliet var han än befann sig. Men förutsättningen för att detta skulle fungera var hans rika böneliv.

Låt oss lära av honom!

 12 Den tjänst ni utför med denna insamling bidrar inte bara till att fylla de heligas behov, utan bär också rik frukt genom deras många tacksägelser till Gud. 13 När ni nu består provet i denna tjänst, kommer de att prisa Gud för att ni lydigt bekänner er till Kristi evangelium och med så gott hjärta delar gemenskapen med dem och med alla. 14 De kommer också själva att be för er och längta efter er på grund av Guds överväldigande nåd mot er. 15 Gud vare tack för hans obeskrivligt rika gåva. 2Kor.9:12-15

Paulus har fått nöd för församlingen i Jerusalem utifrån de rapporter han fått därifrån. Han har inget dåligt samvete för något och han vill inte heller att någon annan ska få dåligt samvete.

Paulus uppdrag är att församlingarna ska känna igen sig i kampen och utifrån den kunna bidraga med det som är möjligt.

Jag kan med avsky komma ihåg, alla dessa kollekttal som jag har hört under årens lopp. Tyvärr har jag själv bidraget med sådana tal. Tack Gud att du har förlåtelse för denna okunnighet och okänslighet.

12 Jag kan leva enkelt och jag kan leva i överflöd. Med allt och med alla förhållanden är jag förtrogen. Jag kan vara mätt och jag kan vara hungrig, leva i överflöd och lida brist. 13 Allt förmår jag i honom som ger mig kraft. 14 Men ni gjorde väl som hjälpte mig i mitt svåra läge. Fil.4:12-13

 

I Filipperbrevets text kan vi utläsa Paulus karaktär och hur välsignat han tänker, lever och uppmuntrar. Han är även här ett föredöme genom i att visa på den levande vägen att vara givande. När han föddes på nytt fick han en helt annat insikt och inriktning i livet.

Därför ”pressar” han ingen att ge över sin förmåga utan uppmuntrar till det som är möjligt för var och en. Han vill inte på något sätt ta bort någons glädje. Han ville leva ut sin glädje för andra och den glädjen hade sitt ursprung i Jesus Kristus.

Vad vi vet, blev insamlingen till församlingen i Jerusalem en stor framgång och som senare blev ett mönster för andra insamlingar.

 Och Gud har makt att låta all nåd överflöda till er, så att ni alltid och under alla förhållanden har nog av allting och kan ge i överflöd till varje gott verk. [b] Skriften säger: Han strör ut, han ger åt de fattiga, hans rättfärdighet varar i evighet. [c] 10 Han som ger såningsmannen säd till att så och bröd till att äta, skall ge er säd och mångdubbla den och låta er rättfärdighet bära god skörd.  2Kor.9:8-10

Gud har gett oss löften och alla dessa löften har fått sitt amen i Jesus Kristus. Att lita på någon är en stor glädje, men vi människor har våra brister och svagheter. Men Jesus är den trofaste i allt och det Han sagt kommer för eller senare att ske.

Att offra är inte ”bara” att ge pengar i kollekten, utan att ge oss själva till Honom som är Kungars kung. Att offra kan vara att ge i lovsången, i bönen, ge ett uppmuntrande ord och till och med ge ett förmaningens ord i kärlek.

Vi behöver får ett större perspektiv över vad ordet ge innebär för oss.

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...